Bilindustri och prispress

Linköping2005-03-04 00:00
Detta är en ledarkrönika. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Harman/Becker i Motala varslar 25 tillsvidareanställda om uppsägning och säger tack och hej till ett 10-tal visstidsanställda. Företaget är ett av många som känner av den svindlande pris- och kostnadskarusell som präglar fordonsindustrin. När Volvo flyttar viss produktion till det extrema låglönelandet Kina är Harman/Beckers konkurrensmöjligheter uttömda.

Den svenska fordonsindustrins underleverantörer och komponenttillverkare inom metall- och plastindustrin har hittills, tack vare ett framgånsrikt rationaliserings- och effektivitetsarbete och med hjälp av inköp av detaljer från låglöneländer, hävdat sig väl i konkurrensen. Sveriges unikt starka ställning som bilbyggarland spelar också in. Med vad händer i fortsättningen? Jo, överkapaciteten inom fordonsindustrin driver upp kostnadspressen ytterligare, och fler svenska underleverantörer tvingas, för att överleva, flytta hela eller delar av produktionen till s k lågkostnadsländer. Sak samma med liknande företag i till exempel Tyskland, Frankrike och USA. Det går inte att konkurrera med länder där lönekostnaden per dag, inklusive sociala avgifter, pendlar kring 4 euro.

Läs mer om