Birgitta Ohlsson: Trojansk tröja taktisk tankeväckare

Linköping2013-01-21 03:11
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Den brittiske politikern Winston Churchill lär ha sagt någon gång: "Politik är nästan lika spännande som krig och ungefär lika farligt. Men i ett krig kan du bara bli dödad en gång - i politiken hur många gånger som helst" Och nog har politiker och aktivister mången gång under historien - i fredstid och nutid - använt sig av militära strategier för taktik och metod. När jag besökte Tysklands huvudstad Berlin i förra veckan fick jag se ett mycket elegant exempel på detta av organisationen Exit Deutschland.

I krigskonstens historia är en av de mest berömda symbolerna den trojanska hästen. Enligt legenden hade Troja varit belägrat i tio år när grekerna kom på idén att fylla en enorm ihålig trähäst med sina krigare. Resten av flottan seglade bort, men gömde sig bakom en närbelägen ö. De grekiska krigarna överrumplade trojanerna som slagit sig till ro och ofta tjänar exemplet som själva sinnebilden för krigslist.

Nu har den trojanska hästen väckts till liv igen av Exit Deutschland. Organisationen arbetar med att få högerextremister att lämna den destruktiva vitmaktmiljön. Och deras arbete är oerhört viktigt i en tid där främlingsfientliga, populistiska och extremistiska partier ofta växer parallellt med att arbetslösheten stiger. En av Europas största utmaningar år 2013 är nämligen hur vi ska vända den sorgliga värderingskris som sker i skuggan av den ekonomiska krisen. Vi ser hur redan utsatta grupper – oavsett om det rör romer, muslimer, judar, homo, bi – och transpersoner eller flyktingar – lätt blir utpekade som syndabockar, då populismen triumferar när människor upplever ekonomisk osäkerhet.

En dag fick Exit Deutschland den briljanta idén att använda sig av en trojansk t-shirt. På den nynazistiska rockfestivalen Rock für Deutschland, där över 600 högerextremister samlades, delade organisationen ut uppemot 250 dödskallemärkta tröjor. Texten på tröjtrycket var ”Hardcore Rebellen – national und frei.”

Högerextremisterna fick dock en chock när de skulle maskintvätta sina tröjor för första gången. Texten hade efter tvätten ändrats till: ”Vad din t-shirt kan göra, kan också du – vi hjälper dig att lämna extremhögern”. Och förutom att denna kampanj blev världskänd i medier var det viktigaste av allt att andelen nynazister som kontaktade Exit Deutschland för att lämna den högerextrema rörelsen ökade markant.

Ibland säger en t-shirt mer än tusen ord.

Läs mer om