Unga tjejer dominerar bloggosfären. Bara i Linköping finns tusentals unga tjejer som bloggar om mode, musik, relationer, skolan - om vardagen, kort och gott.
En av Sveriges största bloggar just nu är Blondinbella.se med nästan 40 000 besökare per dag. Bakom står en 17-årig gymnasietjej från Stockholm, som förutom att blogga och gå i skolan driver eget företag, jobbar extra och är politiskt aktiv. Och förutom att hon har 40 000 läsare om dagen drar hon in miljoner på sin blogg, varav en hel del går till hennes största intressen: Shopping och mode.
Trots att Blondinbella, eller Isabella Löwengrip som hon heter, är en framåt och engagerad ung tjej som själv tjänar de pengar hon shoppar för är det inte därför hon får uppmärksamhet. Trots att hon på många sätt är en förebild för unga höjer många i stället ett varningens finger. Blondinbella är ytlig och skriver om kläder, smycken, smink och väskor som "normala" tonåringar inte har råd med.
Dessutom, har det visat sig, har hon fått betalt av företag för att nämna deras produkter i bloggen. Det har fått Konkurrensverket att starta en utredning om huruvida hon bryter mot marknadsföringslagen.
Förklaringarna till den moralpanik som tycks ha brutit ut angående Blondinbella och andra modebloggare har flera förklaringar.
Krångliga regler och Jante nämns ofta som orsaker till att så få svenskar startar företag. Och Jante är en viktig förklaring även till den tuffa kritiken mot modebloggarna. Det är helt enkelt inte okej att sticka ut - allra helst inte om man är en ung tjej som tjänar stora pengar på det man gör.
Till skillnad från män - som också konsumerar lyxprylar: Bilar, datorer och motorcyklar - är det inte lika accepterat för kvinnor att göra det. Varför annars detta ständiga moraliserande över kvinnors konsumtion? Som om de inte visste sitt eget bästa. Men även unga tjejer är givetvis medvetna om att man inte kan shoppa sig lycklig, att det är inre egenskaper som räknas och att man inte är vad man har på sig. Och det har de fått lära sig hemma, av sina föräldrar - vars uppfostran förhoppningsvis har gett dem den självkänsla de behöver för att känna att de duger som de är.
Med 40 000 läsare om dagen har man inflytande och självklart ett ansvar för det man gör och skriver. Därmed inte sagt att de som läser inte har något ansvar alls. Även av unga bloggläsare måste man kunna förvänta sig att de kan tänka kritiskt och ifrågasätta.
Den enda riktigt starka invändningen man kan ha mot Blondinbella i dag är i stället det som Konkurrensverket nu ska reda ut: Om hon bryter mot marknadsföringslagen när hon lyfter fram saker mot betalning.
Som i alla andra medier måste det också i modebloggarna vara tydligt vad som är reklam och vad som inte är det. Det underlättar inte minst det kritiska tänkande som modebloggarnas kritiker inte tror att de unga konsumenterna har. Men det ökar även Blondinbellas egen trovärdighet - vilket hon lär behöva i framtiden.