Bolaget som gjorde bort sig

Nöjda hyresgäster borde vara första prioritet för ett bostadsbolag.

Mjölbys kommunala bostadsbolag vill hellre skänka pengar till välgörenhet än rusta upp lägenheter.

Mjölbys kommunala bostadsbolag vill hellre skänka pengar till välgörenhet än rusta upp lägenheter.

Foto: Mia Karlsvärd

Linköping2013-11-28 03:59
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Elisabeth Sylle är en av Mjölbys kommunala bostadsbolags 2 500 hyresgäster. I flera år har hon stridit med bolaget om den eftersatta renoveringen av bostaden. Ursäkten från bolaget har alltid varit att det inte funnits pengar. Döm om Elisabeths förvåning när en enkätundersökning från bostadsbolaget dök ner i brevlådan, där samma bolag utlovade tio kronor per inskickat svar till föreningen Nattvandrarna. Nu fanns det pengar. Dock inga som skulle komma hyresgästerna till del.

Det verkar uppenbart att Mjölbys kommunala bostadsbolag är mer intresserat av fasad och yta än av innanmätet, trots att det är där som hyresgästerna vistas och det som berättigar bolagets existens. Antagligen var det oväntat att någon protesterade mot välgörenheten till Nattvandrarna – en sådan god sak! Men det är inte konstigt att det sticker i ögonen på människor som inte fått sina tapeter bytta under nästan två decennier, när delar av deras inbetalda hyra används för att skänka goodwill till det negligerande bolaget. För det är naturligtvis om det saken handlar.

Men det medger förstås inte marknadschefen på Bostadsbolaget, Charlotta Elliot. Hon talar om ”morot” för att få hyresgästerna att fylla i enkäten. Man kan tycka att undermåligt underhåll vore morot nog. Och formuleringen ”Det vore roligt att ge dem 25 000!”, som stod i enkäten, lägger hela ansvaret för gåvan på hyresgästen. Fyller du inte i, blir det inga pengar. Utpressning, är ett lämpligare ord för den sortens lock och pock.

Ingen skugga faller över Nattvandrarna här. Som Elisabeth Sylle själv påpekar är det en bra ideell förening, prisbelönt just i Mjölby dessutom (inte av bostadsbolaget). Sådana initiativ förtjänar att uppmärksammas och belönas. Men inte av ett kommunalt bostadsbolag och framför allt inte på det här sättet – över huvudet på hyresgästerna som tvingas gå till Hyresnämnden för att få sina lägenheter uppfräschade. Marknadschefens ursäkt att 25 000 kronor är ”av marginell betydelse” för underhållet, gör bara saken värre. De pengarna räcker gott till både golv och tapeter till minst en lägenhet!

För ett bostadsbolag, inte minst ett kommunalt sådant, bör hyresgästernas välbefinnande stå högst upp på listan. Mjölbys kommunala bostadsbolag trodde att de kunde köpa sig ett gott rykte genom att skänka pengar till välgörande ändamål. Det är feltänkt från början till slut. Ett bostadsbolags renommé ska förtjänas och de som avgör huruvida det lyckas eller ej är de boende. Mjölbys kommunala dito måste nog jobba en del på sitt förtroende innan det dristar droppa en ny enkät - avskalad från allehanda morötter – i hyresgästernas brevlådor.

Läs mer om