Stockholm ska gå i spetsen för att utveckla den svenska skolan, meddelade skolborgarrådet Lotta Edholm (fp) i går.
"Vi vill inte avvakta ett beslut från regeringen", skrev hon på DN Debatt tillsammans med två borgerliga gruppledare i kommunfullmäktige.
Redan i höst kommer Stockholm, som första svenska kommun, att införa ett slags skriftligt ordningsomdöme. Från och med årskurs åtta ska omdömet enligt planerna skrivas in i terminsbetyget - dock inte i slutbetyget. Den exakta utformningen ska vara upp till varje enskild skola, men centrala riktlinjer kommer att tas fram.
En återgång till tiden före 1970, då ordningsbetyget försvann?
Förhoppningsvis inte.
Att Stockholm prövar en ny modell ska inte tolkas som ett försök att återinföra gamla tiders skola, med smisk, skamvrå och strikt hierarki.
Avsikten är förstås inte heller - som oppositionsborgarrådet Carin Jämtin (s) varnat för - att "stämpla" vissa elever som bråkiga.
Avsikten är att sporra elever till att bete sig bättre mot sina kamrater. Det handlar om lugn och ro, och ytterst om rättvisa:
"Det är alltid de elever som har svårigheter med skolarbetet som drabbas hårdast när det är stökigt på lektionerna", resonerar Stockholmspolitikerna i DN.
Klagovisan om mobbning, kränkande tilltal och obefintlig arbetsro i skolan har vi hört förut. Inte för intet.
Artikelförfattarna påpekar att Sverige toppar statistiken när det gäller stök och bristande ordning i klassrummet. De hänvisar till den internationella studien TIMSS från 2003, som visar att sen ankomst, skolk och svordomar är vanligast bland elever i Sverige.
Så lämnar den svenska skolans kunskapsresultat också en del att önska.
Regeringen är ännu så länge splittrad i frågan om ordningsbetyg. Men skolminister Jan Björklund (fp) är positiv till planerna, som i dag lär klubbas i utbildningsnämnden i Stockholm. Och han uttrycker förhoppningar om att regeringen ska komma överens under året.
Snar att dryfta sin kritik var däremot Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet.
Hon menar att politiker genom liknande åtgärder försöker visa handlingskraft, men att de inte löser den egentliga knuten.
"Man måste ta reda på de bakomliggande orsakerna till problemen. Det handlar om frånvarande vuxna, psykisk ohälsa som ökar bland barn, mobbning och värdegrundsarbete. Framför allt måste lärare få tid för varje elev - och tid att arbeta med de här frågorna.
De orden måste sjunka in hos politiker på såväl nationell som lokal nivå.
Betyg i ordning är inget mirakelmedel. Men kanhända kommer en liten förbättring av arbetsmiljön i skolan ändå att bli märkbar.
Det lär vi snart få se.
När Stockholm väl har testat borde politiker förhålla sig pragmatiskt och strunta i gamla, ideologiska låsningar.
Det är dags att lyssna till de verkliga experterna - som är både elever och lärare.