Bussföretaget Connex lägger årligen ut en halv miljonkronor på att återställa bussar som fått inredningen förstörd avresenärer. Klotter, sönderskurna säten och brutna stolsryggar ärvardagsmat. Artikeln i gårdagens Corren kretsade kring skadegörelsen avbussar i Linköping, men liknande uppgifter har tidigare presenteratsfrån andra håll i länet.
Det är ingen hemlighet att bussar som forslar skolungdomar kan se utsom slagfält. Att det handlar om "en liten klick" som demolerar äringet försvar. Inte heller är det "skolans ansvar" att se till attskolungdomarna uppför sig som anständigt folk när de åker buss tilleller från skolan. Ansvaret ligger ytterst hos föräldrarna. Därför ärdet viktigt att bussföretagen och skolorna samarbetar, för att kunnaidentifiera marodörerna, och, som nästa steg, ta kontakt med elevernasföräldrar.
Även många vuxna uppför sig som drogade babianer på bussen.Problemet med fylla och hot blir allt vanligare. En undersökning sompresenterades för något år sedan visar att var fjärde bussförare istorstadsområdena har utsatts för hot om våld. Corren har tidigareuppmärksammat bråk, stök, hot och misshandel på bussturer i bland annatMotala och Linköping. Bussförarnas arbetsmiljö och arbetsvillkor blirallt mer pressade. Förutom det tilltagande stöket och folks växandeoförmåga att uppträda som civiliserade människor, sätter avregleringenoch de regelbundet återkommande upphandlingarna ytterligare press påförarna. Doktoranden Tommy Nilssons avhandling vid Karlstads universitet ger en skrämmande bild av hur förarna offras i den heliga konkurrensutsättningens namn.
Sönderskurna säten, sexistiskt klotter och en galenupphandlingskarusell där förarnas arbetsvillkor står längst ner påkravlistan -- är alltsammans uttryck för ett samhälle i upplösning?
TORBJÖRN GUSTAVSSON