Vad är Postkodlotteriet? På hemsidan lyder svaret: ”Svenska Postkodlotteriet genererar pengar till de ideella organisationer som är förmånstagare i Postkodlotteriet genom att skänka hela företagets överskott till dem. Sedan starten 2005 har vi delat ut över 3,8 miljarder kronor och vi stödjer flera av Sveriges viktigaste aktörer inom miljö, hälsa och mänskliga rättigheter. Postkodlotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö.”
Postkodslotteriets vd Niclas Kjellström-Matseke får samma fråga. ”Vi sysslar inte med välgörenhet över huvud taget”, blir svaret till Dagens Industri (Svenska Dagbladet, som granskat lotteriet, fick ingen intervju). ”Det här är ingen insamlingsverksamhet. Vi bedriver lotteriverksamhet. Det är business.”
Lotteri är ingen ”business” som vilken som helst. Lotteriinspektionens tillstånd ges bara om huvudsyftet är att främja ett allmännyttigt ändamål. ”Missförståndet” att Postkodlotteriet skulle syssla med välgörenhet, är dess levebröd. Över en miljon svenskar prenumererar på lotterna, främst – förstås – i hopp om att vinna storkovan men också i tron att pengarna som inte kommer lottköparna till del skänks till välgörenhet. Och visst skänker Postkodlotteriet pengar till hjälp- och miljöorganisationer. Till och med mycket pengar. Ändå motsvarar det bara drygt en tredjedel av intäkterna. 40 procent går till vinster och resten går till omkostnader såsom löner till vd:n (2,4 miljoner kronor per år), bonusar till anställda och arvoden till styrelsemedlemmar i bolaget samt den egna stiftelsen (andra välgörenhetsorganisationers styrelser brukar inte lyfta arvoden men Postkodsstiftelsens gör det).
Postkodlotteriet gör stor sak av sina förmånstagare, varav Barncancerfonden är en. På lotteriets hemsida citeras Jacob, 8 år: ”Jag var sex år när jag fick cancer, nu mår jag bättre”. Vad som inte gärna framhålls är att förmånstagarna står under avtal att inte andra bidragsgivare hava jämte Postkodlotteriet. På det sättet får lotteriet ensamrätt på Bris, Hjärt- Lungfonden, Rädda Barnen och de andra organisationerna, samtidigt som dessa av allt att döma går miste om intäkter på grund av avtalsreglerna med Postkodlotteriet.
Kändisar delar ut vinstcheckar och programleder lotteriets tävlingar i flera tv-kanaler. Nyligen rekryterades Margot Wallström (S) till styrelsen och Per Schlingmann (M) anlitades som varumärkesutvecklare. Vi som inte köper lotter blir regelbundet påminda om grannyror och annat genom massiva brevutskick och reklamkampanjer – du är väl med om dina grannar vinner! Men vare sig man är ute efter storvinsten eller välgörenheten finns andra organisationer med bättre odds än Postkodlotteriet. Det bör man ha i åtanke nästa gång pengarna dras via autogirot.