Det brev som ett arbetslag på Nygårdsskolan i Skäggetorp skrivit till kommunfullmäktige i Linköping är ett fräscht integrationspolitiskt inlägg.
Mångfald är ett modeord som politiker numera alltid svänger sig med, men verkligheten är ofta inte så idyllisk. På Nygårdsskolan finns det förvisso en mångfald nationaliteter, medan däremot det svenska lyser med sin frånvaro. "Vi börjar sakna det svenska inslaget däri", skriver lärarna.
Invandrarbarnen växer upp i en segregerad omgivning, och får nästan inga kontakter med den svenska kulturen.
Lärarlaget på Nygårdsskolan konstaterar att dessa barn måste få möjlighet att ta del av den svenska kulturens alla sidor och framför allt tillfälle att utveckla det svenska språket. Därför föreslår de att barn från invandrartäta stadsdelar skall bussas ut till landsbygdsskolor som i dag hotas av nedläggning.
Det är i själva verket en idé som inte bara politikerna i Linköping, utan också politiker i kommuner i andra delar av landet borde ta till sig. All erfarenhet visar att invand-rarnas integration i det svenska fungerar avsevärt bättre på mindre orter, där det lättare etableras kontakter mellan gamla och nya svenskar. För invandrarbarnen från Skäggetorp skulle den föreslagna modellen öppna helt nya horisonter och framtidsmöjligheter.