Carl Bildt (m) frias från kritik av konstitutionsutskottet, KU.
Kritiken har gällt utrikesminister Bildts innehav av optioner i Vostok Nafta och Legg Mason. Han har KU-anmälts för jäv vid ett regeringsbeslut och för sitt medlemskap i flera internationella organisationer och tankesmedjor.
Men av alla högljudda anklagelser bidde alltså inte ens en tummetott.
KU påpekar bara att han borde ha anmält hela sitt optionsinnehav i Legg Mason. Men antalet optioner saknar egentlig betydelse.
Utgången är inte förvånande. Bildt har varken brutit mot praxis eller mot de regler som finns. Att Sverige kunde behöva ett tydligare regelverk när det gäller statsrådens aktier och tidigare kopplingar till näringslivet är en helt annan sak.
Oppositionen - och i viss mån även media - har klamrat sig fast vid frågan om Bildt hade kunnat avstå från optionerna från Vostok Nafta. Det hade han. Men det rör sig om ersättning för utfört arbete. Vem kan förväntas avstå från innestående lön hos en tidigare arbetsgivare för att man får ett förtroendeuppdrag?
Att optionerna var värda över fem miljoner ökar kanske blodtörsten hos kritikerna, men det förändrar knappast sakfrågan.
Statsminister Fredrik Reinfeldt (m) frias också från anklagelserna att ha slarvat vid tillsättningen av sin nya regering. Cecilia Stegö Chilò och Maria Borelius fick avgå inom loppet av ett par veckor. Men liken i dessa två statsråds garderober är deras eget ansvar - något annat vore orimligt.
Fälls gör däremot tidigare utrikesminister Laila Freivalds (s). Det var olämpligt att utrikesdepartementet uppsökte det webbhotell som publicerade de kontroversiella Mohammedteckningarna för att informera om säkerhetsläget.
Sammanlagt avhandlar KU ett fyrtiotal ärenden i sitt betänkande. Antalet anmälningar växer för varje år. Det finns ingen anledning att tro att det beror på att våra ministrar sköter sig allt sämre. Och utvecklingen började under s-regeringen.
Granskningen av Bildt och Reinfeldt kan i någon mån illustrera risken att KU urartar till en politiserad mediedomstol. Ja, en KU-anmälan kan rent av utnyttjas för att misstänkliggöra ett statsråd på lösa grunder.
En sådan utveckling vore allvarlig. KU har en mycket viktig uppgift: att på riksdagens vägnar granska att regeringen och statsråden följer lagen. Dess tyngd och anseende får inte urholkas.
Därför är det på sin plats att KU i höst tillsätter en arbetsgrupp som ska se över arbetsformerna. Politisk pajkastning kan naturligtvis inte förbjudas, det ansvaret måste vila på varje ledamot i utskottet. Men det skadar inte att KU tar fram riktlinjer.
Väljarna, oavsett politisk hemvist, är intresserade av resultat - inte av politiskt käbbel.