Den enda vägen för bensinskatten

Förra gången Sverige hade en borgerlig regering, 1991-1994, brukade dåvarande statsministern Carl Bildt säga att han drev "den enda vägens politik". Bildt fick berättigad kritik för det ödesmättade uttrycket "den enda vägen" - politik handlar ju om att välja mellan många tänkbara handlingsalternativ.

Linköping2007-09-18 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Förra gången Sverige hade en borgerlig regering, 1991-1994, brukade dåvarande statsministern Carl Bildt säga att han drev "den enda vägens politik". Bildt fick berättigad kritik för det ödesmättade uttrycket "den enda vägen" - politik handlar ju om att välja mellan många tänkbara handlingsalternativ.

Men inom ett politikområde verkar det just nu faktiskt bara finnas en enda väg: miljöpolitiken. Klimathotet och nödvändigheten att få ned koldioxidutsläppen är en fråga som bara växer och växer, och i går meddelade regeringen att den höjer bensinskatten med 29 öre/litern och dieselskatten med 55 öre/litern.

Kristdemokraterna lovade under valrörelsen att sänka bensinskatten, och deras ledare Göran Hägglund försvarar höjningen som nu sker med att inkomstskattesänkningen kompenserar och gör att människor ändå har råd.

Höjd bensinskatt + sänkt skatt på arbete, det låter väldigt mycket som... den gröna skatteväxling som miljöpartiet drev igenom när socialdemokraterna hade makten.

Varken Göran Hägglund, Fredrik Reinfeldt eller någon annan i regeringen ska dock skämmas för att deras miljöpolitik sammanfaller med de rödgrönas. Klimathotet måste tas på allvar, det är nödvändigt att minska bilåkandet - och hittills har ingen kommit på ett effektivare sätt än höjd bensinskatt.

Förhoppningsvis kommer teknikutvecklingen att ge oss ännu bättre lösningar i framtiden. Till dess gäller den enda vägens politik på miljöområdet.

Läs mer om