Det är föråldrat med biltullar

Centerpartiet föreslår trängselskatt i Linköping. Det är helt fel, av flera anledningar.

Sådana här banderoller satte Motormännens riksförbund upp i protest mot trängselskatten i Stockholm, och då har Stockholm ändå problem med trängsel.

Sådana här banderoller satte Motormännens riksförbund upp i protest mot trängselskatten i Stockholm, och då har Stockholm ändå problem med trängsel.

Foto: HENRIK MONTGOMERY

Linköping2012-04-24 03:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Centerpartiets Annie Lööf och trafikpolitiska talespersonen Anders Åkesson pekar ut Linköping tillsammans med Uppsala som städer som borde följa Stockholms och Göteborgs exempel och införa trängselskatt (DN Debatt 23/4). Den spontana reaktionen är: Välkomna hit, Annie och Anders, gör ett besök i Linköping så ser ni att det inte finns några trängselproblem här.

Men naturligtvis handlar det inte om trängsel, egentligen. Linköpings centerpartistiska kommunalråd Muharrem Demirok anser att trängselskatt i Linköping är "kanske helt nödvändigt", men inte för trängselns skull utan för miljön och klimatet. Demirok vill se skatten som en "miljöavgift", som både ska ge pengar till investeringar i kollektivtrafik och ett minskat behov av vägunderhåll när biltrafiken minskar.

Det är tveksamt om hans fromma förhoppningar skulle infrias. Utvärderingarna som gjorts av trängselskatten i Stockholm är spretiga. Vissa säger att projektet går runt och att biltrafiken har minskat. Andra kommer fram till att apparaten omkring trängselskatterna är så dyr att totalresultatet hamnar på minus (vilket innebär att kommunalskattebetalarna får bidra), samt att biltrafiken inte alls har påverkats.

Som ekonomiskt styrmedel för att få människor att välja kollektivtrafik i stället för bil är alltså trängselskatten tveksam.

Frågan är om det är bra för miljön? Om trängselskatten får människor att dra ned på sitt bilresande ger det en miljövinst. Men risken finns att trängselskatten i vissa fall har motsatt effekt. Den kan få bilister att välja en längre omväg till sitt resmål för att slippa passera vägtullen längs den kortaste sträckan. Den som brukar handla i city kanske väljer Tornby, eller till och med köpcenter i Norrköping eller Mjölby, för att slippa skatten.

Dessutom finns det något godtyckligt och orättvist i att dra en gräns runt Linköpings innerstad och säga att alla som passerar där med bil ska betala en miljöavgift. Det blir som ett föråldrat system med vägtullar, där den som har oturen att bo och arbeta på platser som kräver gränspassage straffas med en extra skatt. Den som bor utanför tullgränsen kan däremot glatt bilpendla till arbete i Finspång eller Vadstena utan att betala en krona i straffskatt.

Corren anser att bilister i Sverige redan är hårt belastade av skatterna på drivmedel, men om Centerpartiet absolut vill dra åt tumskruvarna ytterligare finns det mer rättvisa och mindre godtyckliga modeller än trängselskatt.

En generell höjning av bensinskatten slår åtminstone lika hårt mot alla bilister, och inte slumpmässigt mot den som bor och arbetar på fel plats. Oroar sig C för glesbygdsborna kan man säkert skapa undantag för dem. Kan man ha nystartszoner så kan man väl ha lägrebensinskattzoner?

Trängselskatter bör däremot endast övervägas på platser som verkligen lider av trafikinfarkt och trängsel, som Stockholm.

Läs mer om