Det måste bli billigare att köra miljövänligt

I år har mer än en tredjedel av alla bilar som sålts i Sverige varit miljöbilar. Ungefär 70 procent av dem kan köras på etanol.

En glad Andreas Carlgren kör miljöbil på en pressträff. Förhoppningsvis kör han miljövänligt även privat.  Bild: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /

En glad Andreas Carlgren kör miljöbil på en pressträff. Förhoppningsvis kör han miljövänligt även privat. Bild: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /

Foto:

Linköping2008-12-18 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

I år har mer än en tredjedel av alla bilar som sålts i Sverige varit miljöbilar. Ungefär 70 procent av dem kan köras på etanol.

Det finns flera fördelar med att ha en miljöbil. Man kan stilla sitt klimatsamvete något då de inte släpper ut lika mycket koldioxid. Hittills har man också fått en premie på 10 000 kronor. Dessutom har man fått gratis boendeparkering i bland annat Linköping och sluppit trängselskatt i Stockholm.

Förmånerna infördes för att få fler att köpa miljöbilar och på så sätt få ned koldioxidutsläppen. Med tanke på den ökande miljöbilsförsäljningen får man säga att det har varit ett lyckosamt drag.

Däremot har utsläppen från biltrafiken inte minskat - trots att Sveriges totala utsläpp gör det. Vi kör för mycket och för fort och vår bilpark är gammal. Många bilar är vare sig bränslesnåla eller rena från koldioxid och andra ämnen som påverkar miljön negativt.

En annan förklaring är att många miljöbilar körs på vanlig bensin. När bensinpriset sjönk i höstas halverades därför försäljningen av etanol på en månad. Det sjunkande oljepriset är en orsak. En annan att etanolen måste blandas ut med mer bensin under vintern och att etanolpriset därför gick upp.

Enligt siffror från Naturskyddsföreningen leder användningen av bensin i miljöbilar till ökade koldioxidutsläpp på 3 800 ton jämfört med om de hade körts på etanol. Eftersom Sverige släpper ut 54 miljoner ton koldioxid på ett år är det ingen stor post eller avgörande orsak till varför bilutsläppen inte minskar.

Men det säger något om att politiken inte har fått avsedd effekt. Det är olyckligt. För miljön, som gynnas av att fler inser att även små förändringar kan göra stor skillnad. För politiken, som förlorar i trovärdighet.

Alla är överens om att plånboken går före miljösamvetet när man väljer bil. Men plånboken går uppenbarligen också före samvetet när man står på macken. Är det billigare att tanka bensin gör man det. Omoraliskt kan tyckas med tanke på alla fördelar miljöbilsägare får i dag - men det är så det fungerar.

Därför måste det bli billigare att köra, inte bara köpa, miljövänligt. Om det inte blir det riskerar miljöbilsförsäljningen att gå i stå redan under nästa år när flera av förmånerna och miljöbilspremien försvinner.

Syftet med premien har varit att etablera miljöbilarna på den svenska marknaden och det har alltså lyckats. Men nu måste regeringen se till att försäljningen inte stannar av och att de som har köpt en miljöbil också kör den på alternativa bränslen.

På Miljödepartementet diskuteras en justering av fordonsskatten för miljöbilar. Det vore utmärkt. En skattesänkning på bensin som blandas i etanol kanske inte heller vore så dumt. Både och behövs förmodligen - och mer därtill.

Det senaste året har etanolen varit under hård attack. Samtidigt är utbudet av moderna miljövänliga bränslen och bilar till rimliga priser fortfarande litet. Därför spelar etanolen, trots sina brister, fortfarande en stor roll i svensk miljöpolitik.

Läs mer om