Döden är inte bra reklam

Försvaret vill att Jas 39 Gripen ska sättas in i Afghanistan och Afrika, rapporterade Ekot i går. Enligt insatschefen Jan Jonsson finns det mer än ett skäl.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-02-24 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Försvaret vill att Jas 39 Gripen ska sättas in i Afghanistan och Afrika, rapporterade Ekot i går. Enligt insatschefen Jan Jonsson finns det mer än ett skäl.

Svenska markförband kan behöva flygunderstöd.

Det är ett rimligt skäl - även om det innebär att planen används i direkta strider som skördar dödsoffer. De svenskar, vars huvuduppgift är återuppbyggnad och fredsbevarande insatser i ett krigsdrabbat land, måste försvaras mot angrepp om sådana sker.

Försvaret tycks anse att flygvapnet behöver stridsträning. Det är ett andra skäl. Rent pragmatiskt kan det påståendet ha sin riktighet, men det får inte driva på utvecklingen när det gäller svenska utlandsinsatser. Grunden för beslutet måste vara insatsens betydelse i sig - att Sverige vill bidra till att skapa fred och stabilitet i andra delar av världen.

Ett riktigt dåligt skäl är att försvaret vill marknadsföra Gripen. Det handlar om insatser där svenska soldater riskerar livet och som kan skörda dödsoffer även på motståndarsidan. Att ens nämna marknadsföring i det sammanhanget tyder på dåligt omdöme.

Läs mer om