Dubbfritt eller intelligensfritt?

Linköping2005-11-21 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Säsongen för vinterdäck har börjat komma i gång på allvar. Reklamfilmerna duggar tätt i tv och motorbilagor och motormagasin presenterar årets däcktester. Och test-resultaten är lika förutsägbara som alltid: dyrast är bäst och då med dubb.

Om däckstester är förutsägbara är vädret snarast motsatsen. Och då särskilt i år. Men sådana oväsentligheter rör inte landets motorjournalister, ty de dubbade däcken har kortast bromssträcka. Och är det någonting som är viktigt, om man får tro våra motorjournalister och däckexperter, så är det prestanda: 0 till 100, från 50 till stillastående, vridmoment och effekt.

Att det syd- och mellansvenska klimatet sakta men säkert håller på att springa ifrån dubbdäcket spelar ingen roll. Dagens volymmodeller (storsäljare) i bilhallarna är å andra sidan mellanklassbilar utrustade med några och 150 hästkrafter och ibland med turbo därtill. Och ska ägaren få något utbyte av den i broschyren omtalade "körglädjen" krävs förmodligen både dubbdäck, ABS och antispinn. Och en körskicklighet som få genomsnittsbilförare över huvudtaget besitter.

En läsare förbannade härom veckan det lagstadgade tvånget att byta till vinterdäck som infördes för några år sedan. Han hade kört prickfritt och hållit sig på rätt sida om vägen i tre decennier. Och belönats av försäkringsbolaget för sitt trafikvett. Och aldrig kommit på tanken att byta till vinterdäck. Det var ju billigare att lätta på gasen och köra som en "kärring", sade han.

Men fakta är fakta: dubbdäck förkortar bromssträckan och ger överlägset grepp på isig väg. Och bidrar liksom lastbilarna till att göra våra vägar extremt spåriga, med EU-mått mätt.

Läs mer om