När Miljöpartiet i sin motion bemöter regeringens förslag om olika behörighetskrav till yrkesförberedande (godkänt i åtta kärnämnen) respektive studieförberedande (godkänt i tolv kärnämnen) gymnasieprogram skriver de: Regeringens förslag bygger på en föreställning om att eleverna på yrkesförberedande program är mindre begåvade och studiemotiverade än andra elever. Att många som vill läsa yrkesutbildningar är mindre motiverade till teoretiska studier torde emellertid inte vara ett särskilt kontroversiellt påstående. Hursomhelst så vill MP lösa denna åtskillnad genom att sänka behörighetskraven för alla. Man vill också förbjuda teoretiska behörighetskrav i grundskolorna och därmed minska möjligheterna till specialklasser för särskilt studiemotiverade elever. Det bygger på den felaktiga föreställningen att man förbättrar för de svaga eleverna genom att försämra för dem som det går bra för i skolan.
När det kommer till ordning och reda i skolorna motsätter sig MP å det bestämdaste alla regeringens förslag om disciplinära åtgärder och vill istället betona förebyggande arbete. Varför det ena behöver utesluta det andra framgår emellertid inte. I själva verket är det ju så att ett effektivt förebyggande arbete måste kompletteras med tydliga sanktioner mot den som bryter mot de rådande reglerna. Regeringen verkar tro att elever beter sig illa av ren illvilja. Naturligtvis är det inte så, utan det finns orsaker till varför en elev beter sig som den gör. Oavsett varför en elev beter sig illa så bör beteendet naturligtvis få konsekvenser. Samtidigt som man vill förbättra elevernas arbetsmiljö genom att låta arbetsmiljölagen också omfatta skolorna, vill man ta ifrån skolorna de disciplinära redskap som krävs för att upprätthålla den ordning som förutsätts för en god arbetsmiljö.
Samma naiva förhållningssätt kommer till uttryck i viljan att förbjuda skriftliga omdömen i ordning och uppförande. Att lärare ska betygsätta elevernas beteende är dumt och integritetskränkande, skriver MP. Varför då, frågar man sig, men det hela klarnar när man betänker MP:s allmänt fientliga hållning till betyg och skriftliga omdömen. Genom att motsätta sig det enklaste och mest praktiska utvärderingssystem som finns, nämligen betygen, tar man också bort ett enkelt och överskådligt incitament för eleverna att anstränga sig och förbättra sig. Med Miljöpartiets skolpolitik skulle den svenska skolan återvända till den kravlöshetens väg som fått svenska skolelevers kunskapsnivåer att sjukna med en hel årskurs per decennium.