Flygplatsfrågan blir allt mer akut för Östergötland. I dag väntas Luftfartsverket meddela att man inte längre vill driva vidare Norrköpings flygplats Kungsängen. Luftfartsverket riskerar att gå back med femtiotre miljoner kronor nästa år och Kungsängen svarar för hela arton miljoner av denna förlust.
Men det besked som kommer i dag behöver i sig inte betyda slutet för Norrköpings flygplats, långt därifrån. Vad det handlar om är i stället att frågan så att säga bollas vidare till regeringen och östgötakommunerna. Det som nu väntar är ett komplicerat politiskt spel där frågor om ägande och inte minst kostnader kommer att stå i centrum.
Länets socialdemokrater har lanserat tanken på ett gemensamt flygplatsbolag i Östergötland. Det skulle bli ett bolag, men med två flygbanor, en i Linköping och en i Norrköping.
Länets moderater är emellertid kallsinniga till idén. Man framhåller med all rätt att man därmed bara riskerar att dra på kommunerna kostnader utan att någonting egentligen uppnås.
Tiden är i själva verket mogen för ett mer radikalt perspektivskifte i den segslitna och av inte minst socialdemokraterna misskötta flygplatsfrågan. Vi kan konstatera att passagerarflyget till och från Östergötland fortsatt att minska i både Norrköping och Linköping. Men den bilden har samtidigt nyanser. Från Skyways sida framhåller man att antalet passagerare på linjen Linköping--Köpenhamn ökar. I oktober var beläggningen över femtio procent, vilket man är nöjd med. Samtidigt tappar Norrköpings Köpenhamnslinje passagerare. Det är inte något som talar för Kungsängen i framtiden, eftersom Östergötland allt mer kommit att mata passagerare till Köpenhamn, inte till Arlanda. Ledningen för Östsvenska handelskammaren manade tidigare i höst till kraftsamling kring en enda flygplats i länet. Lars Erichs, vd för Östsvenska handelskammaren, säger öppet det som alla nog innerst inne inser, att länet är för litet för två olönsamma flygplatser som slåss om passagerarna. Den uppenbara risken är att bägge flygplatserna till slut kommer att slås ut.
Handelskammarens förslag är att Östsam, Linköpings och Norrköpings kommuner tillsammans utreder hur flygbehovet ser ut i regionen och vilken flygplats som i så fall bäst tillgodoser dessa krav. Det är ett rimligt förslag. Man kan dock befara att de politiska och kommunala låsningarna kommer att göra det närmast omöjligt att uppnå samförstånd kring ett rationellt alternativ.
Det finns i själva verket mycket som talar för Linköping som flygplats för Östergötland. För någon vecka sedan försäkrade flygplatschefen i Linköping att Saab ställer sig positivt till att utveckla flygfältet till att bli hela regionens flygfält. Det var ett mycket viktigt besked.
Vidgar vi perspektivet bara lite, blir Linköpings fördelar ännu mer uppenbara. Skyways regionchef tror att Linköping kommer att vinna på att flygbolaget lagt ner Köpenhamnsförbindelsen från Jönköping. Flygplatsen i Jönköping går också med förlust, och kommer troligen att vara med på Luftfartsverkets lista i dag över flygplatser som man inte vill driva vidare.
Det blir naturligt för näringslivsfolk från Jönköping och Huskvarna att söka sig till Linköping för färden till Köpenhamn, i stället för till Landvetter, då vägen dit är klart sämre.
Flygstaden Linköping är på många sätt det naturliga alternativet för en länsflygplats. När Saab visar intresse för en sådan utveckling, bör politikerna åtminstone ta detta till vara som en utgångspunkt. Viktigare än all prestige är dock att se till vad det är som näringslivet i regionen verkligen efterlyser.