Ett Klondyke för sommarturister

VINDEN VINER och trädgårdarnas buskar kläs i vita luvor. Östergötland är knappast ett vinterturismens hägrande Klondyke, men snart brakar det loss.

Klassiska träbåtar ska slussa i Berg.

Klassiska träbåtar ska slussa i Berg.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-01-05 00:00
Detta är en ledarkrönika. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Årstiderna ömsar skinn och sommarparadiset Östergötland vecklar ut sina vida vingar. Faktum är att länet seglat upp till att bli en av de mera intressanta och dådkraftigt utvecklingspotenta turismregionerna i riket. Kurvorna som beskriver antalet besökare, gästnätter osv har pekat uppåt flera i rad. Mycket återstår, men det som hänt under den senaste 10-årsperioden beskrivs bäst med termen paradigmskifte.

FÖR 10 ÅR SEDAN hukade Östergötland. Det handlade mera om att hålla koll på varandra än att etablera samarbete och fixa till en slagkraftig, heltäckande samordning. Varje entreprenör och varje kommun var sig själv nog.

SEN DESS har bilden förändrats radikalt. Insikten om samarbetets och samordningens betydelse har successivt smugit sig på. Personer som Claes-Göran Österlund och Björn Eriksson har betytt mycket för att åstadkomma det mentala paradigmskiftet. Österlund, avgående Göta kanal-direktör och ordförande i Östsvenska turistrådet, och Eriksson, landshövding och ordförande i Göta kanalbolagets styrelse, fattade att Östergötland var på väg att torrläggas som besökslän och beslutade sig för att sätta sig över allt inskränkt revirpinkande och peka på vad som kan och framför allt måste göras.

BUDSKAPET gick hem. Därför frodas rese- och besöksnäringen. Inte så att den går fram med sjumilakliv, men riktningen är entydig. Sommaren 2007 måste beskrivas som en formidabel succésommar. Det beror till stor del på de goda tiderna, självfallet, men lika mycket på det lånsiktigt tålmodiga arbete som Östsvenska turistrådet och näringen bedrivit. Numera är det självklart att Östergötland hakar på när Visit Sweden trappar upp sin marknadsföring eller när Far East Travel noterar att Östergötland attraherar fler besökare från Kina än andra svenska regioner.

ERIKSSON OCH ÖSTERLUND, snacka om dynamisk duo, introducerade De Fyra Stora-strategin. Den betyder att Göta kanal, Kolmårdens djurpark, Vadstena/Omberg och Gamla Linköping tillsammans fungerarar som den hävstång som lyfter länets rese- och besöksnäring. Lite av regnar det på prästen så stänker det på klockarn, alltså. Budskapet tycks ha gått hem.

ÖSTERGÖTLANDS styrka är den turistiska mångfalden. Alla kan få sitt lystmäte tillgodosett. I fortsättningen gäller det att satsa än mer på marknadsföring, samt att få investarare att fatta den potential som ryms inom turismen. Men viktigast av allt är fortsatt samarbete och samordning.

Läs mer om