Ett litet steg för politikerna

För en knapp vecka sedan (14/12) togs vad som kan ses som ett steg närmare ett samarbete mellan Linköpings och Norrköpings flygplatser. Linköpings kommunfullmäktige sade nämligen, med bred majoritet (alliansen + S), ja till ett nytt avtal mellan kommunen och Saab för Linköping City Airport.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2011-12-19 02:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Avtalet innebär att kommunen genom ett kommunalt bolag tar över ansvaret för det civila flyget samt hyr flygterminalens område av Saab, som äger flygplatsen och ansvarar för drift, infrastruktur, flygtrafikledning med mera. Kommunen ansvarar i sin tur för bland annat incheckning, service och marknadsföring.

Kommunalråd Paul Lindvall (M) var förstås mycket nöjd. Det var däremot inte Miljöpartiet som, förutom att poängtera flygets negativa klimateffekter, försökte hävda sig som det marknadsliberala alternativet i frågan. "Vi tycker att flygplatsen ska bära sina egna kostnader", Margareta Ossbahr (MP) (Corren 15/12).

Det vore förstås det bästa. Kommunen budgeterar 22 miljoner kronor för nästa år, en kostnad som förmodligen kommer att öka kommande år eftersom Saabs bidrag minskar. Ett gemensamt flygplatsbolag och tätare samarbete med Norrköping skulle dock kunna vända på steken. Beräkningar visar att flygplatserna tillsammans, utan några större investeringar, har kapacitet att fördubbla sitt resenärsunderlag.

Saab borde inte ha några invändningar mot att det går bättre för Linköpings flygplats, och som det ser ut i dagsläget finns inga bättre förslag än det som utredarna lade fram för en dryg vecka sedan. Det borde även miljöpartisterna stödja, om de nu menar allvar med sin vurm för marknadsliberalismen.

Läs mer om