Bilindustrin erbjuder de mest hisnande perspektivförskjutningar. NärSaab slog sig på biltillverkning och i juni 1947 -- i Linköping -presenterade sin förstling Saab 92 med 2-cylindrig tvåtaktsmotor på 25hästkrafter, var GM-ägda Cadillac en avlägsen, ouppnåelig dröm för denbilintresserade svensken. Från och med nästa år tillverkas CadillacsEuropamodell av Saab Automobile i Trollhättan. Saab som en del avGeneral Motors, Volvo en del av Ford Motor Company -- det har hänt endel sen de svenska biltillverkarna spottade fram sina första folkbilar.
I går kom beskedet. Tillverkningen av GM:s mellanklassbilar förläggstill Opels huvudstad Russelsheim i Tyskland. Betyder det att Saabsfabrik i Trollhättan drog nitlotten? Ingen vet. I det längreperspektivet finns inga garantier för någonting. Att GM:s ledning villprofilera Trollhättan som ett centrum för koncernens prestigebilar, typCadillac, istället för att förlägga masstillverkningen av uppföljarentill Saab 9-3 respektive Opel Vectra dit, betyder att jobben blir färrei det kortsiktiga perspektivet. Å andra sidan lever den enklareserietillverkning som placeras i Russelsheim farligare än den teknisktmer avancerade i Trollhättan.
När, om några år, Kinas målmedvetna satsning på bilindustrin slårigenom med full kraft, går det ut över den enklare produktionen iEuropa och USA. Att GM är en av de fordonstillverkare som investeratmest i Kina är ingen tillfällighet. GM:s direktörer vet att det bara ären tidsfråga innan Kina är världens ledande biltillverkarland. Deförstår konsekvenserna av den gigantiska omstrukturering som just nupräglar Kinas bilindustri (drygt 100 tillverkare slås samman till trejättekoncerner) och anpassar sig.
Just därför är satsningen på Trollhättan som en smalnischtillverkare inget att sörja. Fredrik Reinfeldt (m), Göran Hägglund(kd) med flera borgerliga politiker påstod i går att GM:s strategivalär en logisk konsekvens av ett uselt företagsklimat i Sverige. Suck ochstön. Finns det ingen gräns för den politiska enfalden och okunnigheten?
När Saab 92 togs i produktion 1949 svarade bilindustrin för knappten procent av industrisysselsättningen i Sverige. Idag återfinns ca 10procent av de yrkesverksamma inom samma sektor. Som alls inte ärnedläggningshotad. Volvo Personvagnar accelererar för fullt. Trots ettuselt företagsklimat. Besked om ett tredje skift vid Torslandaverkenkan komma i höst. Det betyder upp emot 2 000 nya jobb, inklusiveunderleverantörer.
Men i horisonten avtecknar sig konturerna av den stora utmaningen -- hur stå emot den kinesiska kraftsamlingen?