Riksdagen debatterade skolan i går. Skolminister IbrahimBaylan lovade att återkomma med åtgärder för att säkra trygghet ocharbetsro i skolorna. En rapport från Skolverket förra veckan visade attmånga elever saknar just detta.
"Folk pratar, det är stökigt och alla springer runt, pratar medvarandra och så", vittnade en mellanstadieelev i radio häromdagen.
I går kom en annan undersökning som ytterligare bekräftar bilden aven skolvärld i förfall. Dagens svenska åttondeklassare är sämre påmatematik än vad åttondeklassarna -- och sjundeklassarna (!) -- var förnågra år sedan. De svenska eleverna presterar under genomsnittet iundersökningen som omfattar tjugo jämförbara länder.
I ett teveinslag i söndags gjorde en finländsk skolledare enträffande jämförelse mellan Sverige och Finland. I Finland prioriteraskunskaper, medan Sverige lägger tonvikten vid att elevernasjälvständigt skall "söka" kunskap. I Finland finns inga storaordningsproblem i skolorna, det är naturligt att "plugga", ochelevernas resultat -- inte minst i matte och naturvetenskapliga ämnen-- överglänser därför vida de svenska "prestationerna".
Apropå ordningsproblemen konstaterade moderatledaren i måndagensriksdagsdebatt att det finns en "vilsenhet i hur man skall agera". Detär det minsta man kan säga. Flumskolan är en katastrof. Hur skallSverige kunna hävda sig som industri- och teknologination i framtiden?
Det är hög tid för en skolrevolution, för en skola där lärarrollenär återupprättad och där eleverna sitter still och lär sig saker.Borgerligheten måste vara mycket tydligare och betydligt mer offensivpå denna punkt. Det är rent av dess viktigaste politiska mission."Vilsenhet" duger inte, Fredrik Reinfeldt!