Skolverket har utvärderat förskolan tio år efter förskolereformen.
I rapporten konstateras att barn bedöms på ett sätt som inte har stöd i läroplanen. 60 procent av kommunerna testar språkutveckling på olika sätt. 40 procent av kommunerna testar utveckling i läsning och matematik. Individuella utvecklingsplaner används i hälften av kommunerna - trots att de är framtagna för skolan och inte för förskolan.
Intervjuer med förskolepersonal visar att många är skeptiska till hur det har blivit. De menar att det inte bidrar till utveckling inom förskolan. Boven i dramat är politikerna och deras förkärlek till tester.
Förskolan är ingen skola och treåringar ska inte få betyg. Men hur kan det vara negativt att deras utveckling följs upp och utvärderas?
Vissa framhåller den forskning som visar att tester inte har de positiva effekter politikerna påstår att de har. Men alldeles oavsett har föräldrar rätt att få veta hur det går för deras barn i förskolan. Och då behövs viss uppföljning och utvärdering.