Fordonskris här

Drygt 2 300 fick i måndags beskedet att de tvingas lämna sina jobb vid Volvo Personvagnar. Dagens Industri rapporterade samma dag att regeringen, enligt anonyma källor, överväger att starta ett gemensamt bolag för forskning och utveckling inom fordonsindustrin. Något förslag har ännu inte kommit.

Anrika Volvo är till försäljning.

Anrika Volvo är till försäljning.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-12-10 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Drygt 2 300 fick i måndags beskedet att de tvingas lämna sina jobb vid Volvo Personvagnar. Dagens Industri rapporterade samma dag att regeringen, enligt anonyma källor, överväger att starta ett gemensamt bolag för forskning och utveckling inom fordonsindustrin. Något förslag har ännu inte kommit.

Magnus Sundemo och Håkan Danielsson, ordförande för Sveriges Ingenjörer vid Volvo Cars och Saab Automobiles, kritiserade i går regeringen för att inte göra tillräckligt för att underlätta en "nödvändig omstart". (SvD 10/12) Deras förslag är att Saab och Volvo slås ihop. Kompetensen stannar då kvar i Sverige.

Kreativa förslag behövs i diskussionen om hur fordonsindustrin ska komma på fötter. Men det finns en fara med partsinlagor som Sundemos och Danielssons, och det är avsaknaden av helhetssyn. För det deras förslag går ut på är ju att säkra jobben för den grupp de företräder - bilingenjörerna. Vad som händer med de som jobbar på golvet framgår inte. Men deras förslag utesluter inte att produktutvecklingen sker här i Sverige medan själva produktionen sker någon annanstans i världen.

Läs mer om