Gällande skolans värdegrund och uppdrag har inga förändringar gjorts. Syftet med ny läroplan är istället tydligare kunskapskrav och kontroller för att eleverna klarar dessa. För grundskolan innebär det nationella kunskapskrav i årskurs 3, 6 och 9, vilket ger en extra "kontrollstation" jämfört med rådande läroplan från 1994 (Lpo 94).
Kursplanerna som gällt under Lpo 94 har satt upp mål som många gånger upplevts som svårtolkade. Lärare har haft svårt att förstå och förklara vad målen konkret innebär och vad som krävs för att eleverna ska uppnå dem. Regeringen vill förtydliga vad undervisningen ska handla om utan att för den sakens skull begränsa lärarens arbetssätt. Det är förstås en balansgång mellan luddighet och detaljstyrning. Påståendet att rådande kursplaner varit åt det luddiga hållet möter nog inte mycket mothugg. Det är ju en fördel om åtminstone lärarna vet vad målen med undervisningen är så de kan förklara för eleverna. Så har inte alltid varit fallet. Björklund kan inte skylla på Socialdemokraterna - Lpo 94 sjösattes av en borgerlig regering. Det är emellertid ingen anledning till att bevara status quo.
Den nya läroplanen innehåller utöver detta inga större förändringar. Den stora nyhet som Skolverket ville lansera - kristendomens slopade särställning i skolan - satte utbildningsministern stopp för. Vid en första anblick kunde Skolverkets idé verka vettig. I det sekulariserade Sverige är kyrkan skild från övriga samhällsinstitutioner - däribland skolan där barn från olika bakgrunder, kulturer och religioner möts. Ingen religion bör därför ges större utrymme än någon annan i undervisningen, kan det tyckas.
Men vid närmare eftertanke var det rätt att avslå Skolverkets ändring i religionsundervisningen. För det går knappast att få ihop hur och varför det svenska samhället ser ut som det gör utan att beakta historien, där kristendomen har spelat en central roll och till viss del gör fortfarande. Den är också den dominerande religionen i Sveriges närområde. Att iaktta kristendomens utpräglade roll i svensk historia och samhälle är inte detsamma som att förringa andra religioner, vars innebörder naturligtvis fortsatt ska ingå i undervisningen. Utan kunskap om religioner blir världen svårbegriplig.
Skolverket har gjort en rationell kullerbytta i sin vilja att agera politiskt korrekt. Det insåg lyckligtvis Björklund. Det finns betydligt rimligare argument till varför kristendomens dominans i svensk religionsundervisning bör kvarstå än att det, som en del (läs Lars Ohly) vill få det till, beror på Folkpartiets regeringspartner Kristdemokraterna.