Men palmoljan har visat sig vara nära tio gånger sämre för klimatet än olja och bensin. Koldioxidutsläppen från den industriella produktionen av palmolja i Malaysia och Indonesien är enorma. Dessutom skövlas regnskogen i dessa länder.
I Sverige väcks nu frågor kring satsningen på etanol. Den svenska etanolen, från bland annat Agroetanol i Norrköping, är inte konkurrenskraftig jämfört med den brasilianska. Därför skyddas den av tullar som driver upp konsumentens pris på etanol. Många som har en miljöbil tankar i dag med bensin.
En stor del av den svenska produktionen säljs i Europa där priset är bättre, medan billig etanol från Brasilien importeras till de svenska kunderna. Låter det vettigt?
Nu vill regeringen ta bort skyddstullarna för etanol. Det är oklart vad som kommer att hända med den svenska etanolindustrin och de miljarder som investerats i den.
Kanske är det lika bra om den får gå i graven, kapitalförstöringen till trots. Svensk etanol görs på spannmål, vilket inte är någon effektiv metod. Tillverkningen kräver energi från konventionella källor och ger i slutändan bara en och en halv gånger insatsen. Den brasilianska etanolen görs på sockerrör och ger upp till tio gånger så mycket energi som tillverkningen kräver.
Att bränna etanol på spannmål har också ett moraliskt perspektiv. Jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) har sagt i en intervju med ATL:
"Vi har kanske en miljard människor som inte har tillräckligt med mat . . . och vi närmar oss en brytpunkt där vi får en etisk frågeställning om vi kan fortsätta att nyttja spannmål till etanol."
Inte ens om vi tog all åkermark i Sverige i anspråk för etanolproduktionen skulle vi kunna fylla behovet av fordonsbränsle. Och vad skulle vi då äta?
Apropå mat: En FN-rapport tidigare i veckan konstaterade att 18 procent av de växthusgaser som släpps ut varje år kommer från världens köttproduktion. Även annan mat flygs kors och tvärs över planeten med mängder av utsläpp som följd.
När kommer en miljömärkning av mat och andra produkter som visar - åtminstone i runda tal - hur stor klimatpåverkan de har haft?
Det största problemet med miljöpolitiken är inte enskilda misslyckanden, utan bristen på genomtänkta, långsiktiga beslut och korrekt information.
Många konsumenter - bilköpare inte minst - vill göra miljövänliga val, men informationen kan de omöjligt ta fram själva. Nationella och internationella myndigheter har inte nått hela vägen fram på det området.
Om näringslivet ska bli bättre på miljöteknik och klimatvänliga lösningar, måste regeringen ge dem förutsägbara villkor.
En borgerlig miljöpolitik måste ta krafttag för att lösa dessa problem. Hållbar utveckling kan bara byggas på hållbara beslut och hållbar information.