Det är lätt att säga "gemensamma tag". Lätt att lovsjunga "den fjärde storstadsregionens" utveckling och attraktionskraft. Men så snart debatten smalnar av, konkretiseras och styr in på flygplatsfrågan, havererar och kraschlandar den stolta och något uppblåsta retoriken. Allt förblir vid det gamla. En flygplats i Linköping, en flygplats i Norrköping. Det är mer troligt att landshövding Björn Eriksson kröner sin bana som rappande frontfigur i ett ukrainskt hip-hop-band än att Östergötland begåvas med en gemensam flygplats före 2020.
Socialdemokraterna Lena Micko, Linköping, och Mattias Ottosson, Norrköping, vill pröva det näst bästa alternativet: Ett gemensamt, länsövergripande bolag, med två landningsbanor. Det är ett kortsiktigt och räddhågset alternativ, som tvingas fram om, det vill säga när, Luftfartsverket meddelar att det tar sin hand från Kungsängen i Norrköping. Micko och Ottosson visar ändå att de vill nånting. I och med deras förslag får flygplatsdebatten ytterligare luft under vingarna. Igen. Men visst hade det varit bättre om Micko och Ottosson agerat innan Luftfartsverkets planerade förändringar blev kända. Ottossons företrädare på posten som kommunstyrelsens ordförande, Gunnel Gennebäck, aktualiserade frågan om en gemensam flygplats för drygt två år sedan.
Den kommunala transportvisionen 1988 utmynnade i en utredning 1990 som pläderade för en regional flygplats i länet. De flesta som yttrade sig var positiva till förslaget. Sen kom lågkonjunkturen med statsfinansiellt kaos, företagsdöd och negativ tillväxt. Det var liksom inte läge att slåss för "Gothia Airport" längre.
Jag har träffat många företagsledare det senaste året. Oavsett var de verkar -- Finspång, Linköping, Motala, Norrköping, Boxholm - har samtliga, spontant, halkat in på flygplatsfrågan. Samtliga säger samma sak: Östergötland ska ha en flygplats. Länet förlorar på den nuvarande ordningen. Östsams utredning "Flyg för Östergötland" landar i samma slutsats när den säger att "tillgång till regional flygplats är mycket viktigt för en långsiktig regional utveckling."
Vilka signaler sänder "den dynamiskt kreativa och framtidsinriktade Fjärde storstadsregionen" ut när den inte kan komma överens om en så strategiskt viktig framtidsfråga som var flyget ska lokaliseras? Det är säkert en och annan i omkringliggande regioner som flinar belåtet.
Östsvenska handelskammarens Lars Erichs föreslår en utredning om en regional flygplats. Ännu en, alltså, men varför inte? Eftersom förutsättningarna finns för en regional flygplats där företag som Sapa, Siemens (som står för 15 procent av utrikesresorna från länet), Holmen, BT Industries, Dometic, Electrolux m fl finns med som tunga aktörer, är det värt att pröva frågan om en regional flygplats på nytt.
Inför millennieskiftet 1999/2000 utkom Corren med en bilaga där vi journalister skådade in i framtiden. 2010 närmare bestämt. Jag avslutade mitt töntiga epos med att liksom i förbigående berätta om Gothia Airport, länets flygplats. Så skulle jag inte skriva i dag. Ska förresten bli kul att se Björn Eriksson greppa mikrofonen tillsammans med sitt ukrainska hip-hop-band.
TORBJÖRN GUSTAVSSON
Å andra sidan