I förra veckan välte ännu en lastbil mitt i centrala Motala. Genomfarten med dess höga och växande trafikintensitet är en apterad bomb som väntar på att utlösas. Ingen vet vad som döljer sig i lasten på nästa lastbil som går omkull eller kör av vägen.
En hårt och livligt trafikerad genomfart i en stad av Motalas storlek är naturligtvis rena vansinnet. Den nya genomfarten, med en bro över Skepparpinan, har diskuterats i drygt 50 år. Genomfarten i Motala klassades redan på 1980-talet som länets mest "miljöovänliga". Den har inte precis blivit bättre sedan dess.
Den nya genomfarten fanns med som ett förslag i det så kallade Motalapaketet (som slogs in efter nedläggningen av Sanmina SCI), men besluten har dröjt. De pengar som reserverats togs tillbaka och slussades till diverse vägprojekt kring Trollhättan, som ett medel i regeringens ansträngningar att behålla Saabs personbilstillverkning i landet.
Det är uppenbart att regeringen och dess samarbetspartier skiter i Motala. Att kommunledningen, länets riksdagsledamöter och övriga makthavare inte opponerar mer högljutt är en gåta.