Goda råd är snabba

Företaget Medhelp AB, som sköter sjukvårdsrådgivningen i tre län, kritiseras för sitt bonussystem där sjuksköterskor som avslutar samtal under snittiden 3.48 minuter får en tusenlapp extra i månaden.

Sjukvårdsrådgivningen förhindrar ofta att människor uppsöker vård i onödan. Foto: Bertil Ericson/SCANPIX/2008

Sjukvårdsrådgivningen förhindrar ofta att människor uppsöker vård i onödan. Foto: Bertil Ericson/SCANPIX/2008

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2009-05-13 11:49
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Kritiken kommer efter att fallet med en treårige pojke som avled i tarmvred - efter att hans mamma avråtts från att åka till sjukhus med honom - blivit lex Mariaanmält.

I genomsnitt tar Medhelps samtal 4.30 minuter jämfört med övrig offentlig sjukvårdsrådgivnings 7 minuter. Nu anklagas Medhelp för att stressa sina anställda så kvaliteten i rådgivningen minskar.

Det är ovanligt att sjukvården kritiseras för att agera för snabbt - det brukar vara tvärtom. Och det finns en poäng i att sjukvårdsrådgivningen kan ta emot så många samtal som möjligt: För att de kritiska fallen ska få förtur på akuten och övriga slippa vänta i timmar.

För många är därför snabba, lugnande besked via telefon den bästa medicinen.

Läs mer om