Grannfejd om flygplats och en mognare Björn

Flygplatsutredningen som presenterades i går riskerar att väcka en sovande björn: nämligen den gamla striden mellan Norrköping och Linköping om var länets flygplats egentligen bör ligga. Flygplatsutredningen väljer Linköping framför Norrköping.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-10-03 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Flygplatsutredningen som presenterades i går riskerar att väcka en sovande björn: nämligen den gamla striden mellan Norrköping och Linköping om var länets flygplats egentligen bör ligga.

Allt högtidligt tal om samarbete och fjärde storstadsregionen till trots - när flygplatsfrågan har kommit på tal har politikerna i de båda kommunerna förvandlats till hembygdskramare utan förmåga att se längre än näsan räcker. Därför har skattebetalarna i båda kommunerna fått bidra med miljoner för att hålla två flygplatser med bara fyra mil emellan sig vid liv. Enligt vissa bedömare har det korta avståndet mellan flygplatserna också hindrat båda från att växa och bli större.

Flygplatsutredningen väljer Linköping framför Norrköping. Linköpings flygplats är en av 27 regionalt strategiska flygplatser enligt utredningen, medan Norrköping inte kvalificerar sig till denna kategori. Det innebär att underskott vid Linköpings flygplats kommer att täckas av statliga medel till cirka 25 procent, medan flygplatsen i Norrköping inte får några pengar från staten.

Om utredningens förslag blir verklighet så gör det ingen praktisk skillnad för flygplatsen i Norrköping. Den har inte fått statliga medel tidigare heller. Flygplatschefen i Norrköping sade i går att verksamheten fortsätter som förut.

Men budskapet i utredningen retar säkert Norrköpingsförespråkarna: Linköping pekas ju tydligt ut som en viktigare flygplats av utredaren Christina Rogestam.

Norrköping har två goda argument när de gör anspråk på att bli länets flygplats: deras banor klarar större plan än banorna i Linköping, och en flygplats är viktig i kommunens satsning på att bli ett av landets logistikcentrum. För bara någon vecka sedan utsågs Norrköpings hamn till en av de tio viktigaste i Sverige, men det hjälpte uppenbarligen inte för att utses till strategisk flygplats.

Linköping har också goda skäl att vilja vara länets flygplats. Rogestam lyfter i utredningen fram Saabs beroende av flygplatsen, och drar slutsatsen att företagets ägande av och engagemang i flygplatsen är mycket långsiktigt.

Linköping bör i vilket fall som helst återuppta diskussionen med Norrköping om en länsflygplats. Rogestam har helt rätt i att det är orimligt med två flygplatser som ligger så nära varandra. Menar kommunerna allvar med fjärde storstadsregionen måste man kunna svälja prestigen och hitta en lösning.

Björn Erikssons idé att Linköping satsar pengar, tid och engagemang i Norrköpings hamn mot att Norrköping gör detsamma med Linköpings flygplats låter som något att diskutera. Hans förslag bör också tilltala Norrköping, eftersom de kan köra fraktflyg från sin flygplats. Det är betydligt mer konstruktivt tänkt av Eriksson än den gången för några år sedan när han föreslog att grannstädernas ledande politiker skulle ställa sig på Norsholmsbron och dra lott om vem som skulle få flygplatsen.

Om Björn Eriksson kan mogna så mycket borde väl också politikerna i Norrköping och Linköping kunna?

Läs mer om