Norrköping har en av landets tio strategiskt viktiga hamnar.
Det slår regeringens hamnutredare Bengt Owe Birgersson fast i sitt betänkande Hamnstrategi - strategiska hamnnoder i det svenska godstransportsystemet (SOU 2007:58), som presenterades i onsdags.
I Norrköping har beskedet självklart tagits emot med glädje - även om hamnens marknadsansvarige Ola Hjärtström påpekar för Corren att vad som är strategiskt viktigt inte är ristat i sten bara för att en statlig utredare har sagt det.
Och för att hamnen i Norrköping ska lyckas fullt ut behövs, enligt Hjärtström, ett järnvägsspår som möjliggör direkta transporter fån fartygen i hamnen till tåg.
Naturligtvis bör det satsas på ett sådant spår så att Norrköping förblir en strategiskt viktig hamn. Att det finns en sådan i Östergötland gynnar hela regionen. Kanske kan det också vara ett plus i kanten när regeringen beslutar om andra viktiga satsningar på infrastrukturen.
Förhoppningsvis kan Norrköpings status som strategisk viktig hamn bidra till att Ostlänken hamnar högre upp på regeringens prioriteringslista.