Gräv inte under ån

I gårdagens Corren jämfördes två alternativ för de nya spåren i Ostlänken. Antingen läggs spåren på en bro över Stångån med perronger i markplan alternativt i en tunnel med perronger under jord. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna. Enligt Linköpings byggnämnd är dock tunneln helt klart att föredra framför bron, som man menar skulle påverka stadsmiljön på ett negativt sätt.

Corren den 13 januari

Corren den 13 januari

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2009-01-13 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

I gårdagens Corren jämfördes två alternativ för de nya spåren i Ostlänken. Antingen läggs spåren på en bro över Stångån med perronger i markplan alternativt i en tunnel med perronger under jord. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna. Enligt Linköpings byggnämnd är dock tunneln helt klart att föredra framför bron, som man menar skulle påverka stadsmiljön på ett negativt sätt.

Men att anlägga en tunnel under Stångån skulle bli betydligt dyrare - och mer komplicerat - än ett brobygge. Det är viktigt att ta med såväl tid som pengar i beräkningen, mycket beroende på att Ostlänken inte enbart är ett Linköpingsprojekt. Ett krångligt och dyrt tunnelbygge halvvägs mellan Stockholm och Jönköping ses nog inte med blida ögon från övriga berörda och betalande parter.

Lyckligtvis tycks Banverket ha insett det.

Läs mer om