Hennes & Mauritz fortsätter växa. I år öppnas 140 nya butiker. Den senaste delårsrapporten, som presenterades i går, visar att försäljningen hittills i år ökat med cirka 10 procent. Konstigt? Inte alls. H & M:s 50-talsinspirerade satsning pekar framåt. Rutigt à la Brigitte Bardot, vida, korta och vippiga kjolar, prickiga mönster och ljusblå och rosa färger attraherar nya köpare. Konceptet "Tillbaka till framtiden" blir aldrig gammalt.
Hennes & Mauritz är mer än de underklädesannonser som piskar upp julstämningen och får tomten att tappa masken. I det stora hela framstår koncernen som en anständig arbetsgivare. Konflikten med det amerikanska fackförbundet Unite löstes, och nu hör H & M till de svenska företag som engagerat sig i kampanjen Globalt ansvar. Initiativet till kampanjen togs av den svenska regeringen 2002. Syftet är att mobilisera politiska partier, fack och företag i kampen för mänskliga rättigheter och drägliga sociala villkor. Växande och anständiga företag som H & M, som slår sig in på nya marknader, är viktiga som föredömen och tvingar andra företag att respektera och tillmötesgå de anställdas krav på grundläggande fackliga rättigheter. Det går inte över en natt, men till sist urholkas stenen.