Att kalla det för historiskt redan nu är att ta i, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning. Och Lindvalls ändrade inställning är välkommen. Tidigare har han inte verkat särskilt mottaglig för kritiken och påtryckningarna från regionens näringsliv om att göra något åt flygplatssituationen. Där får nog Norrköpingspolitikerna sägas ha varit mer öppna.
Men så ser situationen för respektive flygplats inte likadan ut. Norrköpings kommun är ensam ägare till sin medan Linköping City Airport är ett dotterbolag till Saab - ett ägarförhållande som det just nu förhandlas om så att förutsättningarna för ett samarbete mellan kommunerna blir mer jämlika.
Kommunerna strävar efter att utveckla samarbetet inom Fjärde storstadsregionen på flera områden och i maj förra året antogs en gemensam utvecklings- och översiktsplan. Allt för att öka regionens attraktivitet och konkurrenskraft. Vad gäller trafiken på marken har man kunnat samsas om kollektivtrafiken (buss och tåg) och förstås om den levande, gemensamma drömmen om Ostlänken.
Men trafiken i luften har inte ingått i samverkansplanerna utan här har kommunerna i stället fortsatt att rivalisera med varandra, trots att det inte gynnar någon - snarare tvärtom. Lindvall säger att båda flygplatserna går bra. I meningen att resandet ökar så stämmer det. Samtidigt bär sig ingen av flygplatserna utan är avhängiga bidrag i mångmiljonklassen från kommunerna. Det ger ytterligare argument för ett samarbete istället för en konkurrenssituation.
Det har ibland påmint om ett utdraget skyttegravskrig. Närvaron av en verksam flygplats är central för båda kommunerna i sina anspråk på att vara Sveriges Flyghuvudstad (Linköping) respektive Tranportcentrum (Norrköping). Men idén om att lägga ner den ena flygplatsen för att satsa på den andra är begraven och nu handlar det om ett samarbete mellan de två - eventuellt genom ett gemensamt flygplatsbolag, en idé som Östsvenska Handelskammaren fört fram tidigare och som Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S) återuppväckte vid tisdagens möte.
Correns ledarsida har i flera år uppmanat kommunerna till samarbete. Först nu visar kommunledningarna en seriös och ömsesidig vilja att lägga ner vapnen mot varandra och istället rikta dem mot de verkliga konkurrenterna, Arlanda och Skavsta som fler östgötar fortfarande reser från varje år.
Skulle utredningen, som ska titta på hur andelen flygresenärer kan öka för båda flygplatserna samt hur en möjlig samverkan skulle kunna se ut, komma fram till ett skarpt förslag som politikerna kan acceptera så kan man börja tala om historiska steg. Men vi är inte där ännu.