Sedan 1 januari i år råder kontantstopp på Östgötatrafikens bussar och spårvagnar i Linköpings, Norrköpings och Motalas tätortstrafik. Skälet är säkerheten och bonus är att resorna ska gå snabbare när förarna slipper pengahanteringen.
Betala för sin resa gör man med period- eller värdekort, sms eller i en så kallad "Quickomat". Nu lanseras också "mobilbiljetten" som resenären kopplar sitt bankkonto till via internet. Pengar dras från kontot när biljetten beställs. En ökad valfrihet är förstås välkommen, men Östgötatrafiken har fortfarande inte helt kompenserat sina resenärer för kontantstoppet.
Framför allt drabbas äldre människor utan mobiltelefon, eller starka ben att orka till närmaste Quickomat eller affär/kiosk som säljer period- och kontantkort. En kundkrets som Östgötatrafiken borde vara mer rädd om. En Quickomat - som helst tar emot kontanter - vid om inte varje så varannan hållplats borde lösa problemet.