It och läsinlärning

Martina Lundström skriver replik på ledaren "Illitterata Sollentuna" (31/1) och Marika Formgren svarar.

Linköping2012-02-03 02:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Sollentuna kommuns satsning på läsplattor har dragit igång en debatt om it i undervisningen, som behöver nyanseras.

Marika Formgren skriver att barnen i Sollentuna kommer att få läsa snuttar på internet istället för skolböcker. Fritt surfande är dock inte skolans digitala alternativ, som tur är. Det finns bra digitalt pedagogiskt material. Läromedlens kvalitet är det viktiga, inte huruvida de är digitala eller tryckta.

För skolan är det svårt att få pengarna att räcka till aktuella läromedel. Här har digitala läromedel en ekonomisk fördel, eftersom de kan uppdateras till liten kostnad. Min erfarenhet är därtill att interaktiviteten hos digitala verktyg kan öka engagemanget hos eleverna.

Läsinlärning har rättmätigt varit i fokus. Forskaren Arne Trageton har visat att läsinlärningen kan förbättras med undervisning anpassad för it-verktyg. Hans modell Att skriva sig till läsning används i dag av många pedagoger.

It i skolan är inget trollspö som löser skolans utmaningar. Digitala satsningar bör granskas så att inte teknikhajp överskuggar den pedagogiska tanken. Men rätt använt kan it i skolan leda till effektiv användning av skattepengar och bättre undervisning.

Martina Lundström, it-pedagog, grundskollärare

Corren svarar:

Corren anser att "datorn har en given plats i skolan i dagens it-samhälle" (ledare 29/6-2011). Problemen uppstår när datorn anses kunna ersätta alla andra pedagogiska verktyg.

I fallet Sollentuna behöver vi inte spekulera i om datorn används som ett pedagogiskt verktyg bland andra i en genomtänkt mix. Kostnaden för datorer och surfplattor "betalas med att man avskaffar skolböcker och traditionella läromedel", och Maria Stockhaus säger att "internet" är överlägset skolböcker (DN 30/1).

Texter på internet är generellt korta och fulla av hyperlänkar. När man som i Sollentuna helt ersätter bokläsning med läsning av sådana texter, får eleverna aldrig utveckla förmågan att koncentrerat läsa längre, mer krävande texter.

Marika Formgren

Läs mer om