Kina på rätt spår

Kina satsar drygt 600 miljarder kronor per år på järnvägsprojekt de kommande två åren.

Linköping2009-11-11 12:55
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Flera av projekten är höghastighetsbanor och satsningen har förstärkts rejält genom statens stimulanspaket efter finanskrisen (siffror från The Economist 3/10).

Sverige kan givetvis inte jämföras med den ekonomiska kolossen Kina. Men siffran ger ändå perspektiv på Ostlänken och det höghastighetsnät som utreds i Sverige. Finansminister Anders Borg tycks minst sagt ovillig att satsa de dryga 100 miljarder som projektet beräknas kosta fördelat på ett tiotal år. Drygt tio miljarder per år alltså, för ett projekt som har visat sig vara samhällsekonomiskt lönsamt enligt de existerande beräkningsmodellerna. Och som dessutom kan generera en högre tillväxt - vilken dock är svår att beräkna.

Andra länder väljer att satsa enorma belopp på att bygga ut höghastighetsbanor i dessa kristider. De ser det som stimulansåtgärder.

Varför är det perspektivet frånvarande i den svenska debatten? Tio miljarder per år i ett projekt som omedelbart skapar jobb och som på lång sikt kan ge högre tillväxt borde vara en finansministers dröm.

Läs mer om