Kinesiska fordonstillverkaren Geely Automobile köper General Motorseller Ford Motor Company och blir världens största biltillverkare?Huawei, det kinesiska telekomföretaget, konkurrerar ut Nokia, SonyEricsson och Siemens? Inte i morron, inte nästa år, men vem vet vad somhänder om fem eller tio år? Ett är säkert: Det kinesiska tillväxtundretdundrar fram som ett speedat expresståg. Utvecklingen är hisnande, detär svårt att greppa och förstå omfattningen av Kinas spektakuläraframgångar. Kombinationen kommunistisk diktatur och naken, kallhamradkapitalism slår omvärlden med lika doser häpnad, fascination ochskräck. Ytterligare ett är säkert: Kinas successiva omvandling fårkonsekvenser för Östergötland, Sverige, Europa och övriga världen.
Många företag anpassar sig. Inser vilken sprängkraft som ryms i detkinesiska tillväxtundret. Lika många företag måste anpassa sig. Kundereller större leverantörer med tillverkning i Kina kräver attunderleverantören och komponenttillverkaren finns på plats, i Kina.Påfallande många företag i Östergötland blickar mot Drakens rike.Fläkttillverkaren Fergas i Linköping ligger långt framme, vet vad detvill med satsningen i Kina. Här handlar det inte om att flyttabefintliga jobb till låglönelandet Kina, utan att växa på världens mestsnabbväxande marknad. Det lilla verkstadsföretaget HornsIndustriservice i Kisa satsar lika framsynt på samarbete med kinesiskaföretag. Andra väljer att lägga ner i Sverige och flytta helakonkarongen till Kina. Varför? Därför att en kinesisk operatör tjänarmellan 700 och 1 500 kronor i månaden och därför att fackföreningar ivår bemärkelse är förbjudna.
--- Att slippa förhandla med facket är självklart en av fördelarnamed att flytta, säger en svensk vd i Metalls utomordentligt intressantarapport "Kina utmanar". Göran Johnsson, Metalls ordförande, har enkluven men i grunden positiv inställning till de svenska företagensetablering i Kina. När Johnsson avgår som förbundsordförande kommer hanatt lägga stort krut på att slåss för drägligare villkor för deanställda vid de svenska och nordiska företagen i Kina. Johnsson skaförresten besöka Horns Industriservice innan han avgår. Metallbasen harimponerats av Kisaföretagets framtidsstrategi.
För fem år sedan visste somliga experter berätta att utvecklingen iKina var på väg att klinga av. Sedan dess har tillväxten ökat medmellan åtta och elva procent per år. Utländska företag fortsätter attinvestera. GM och Ford räds Kinas satsning på fordonsindustrin ochplöjer ner flera hundra miljarder dollar i nya anläggningar i Kina.Telekomföretag som Motorola, Sony Ericsson och Nokia flyttarstrategiska delar design och utveckling till Kina.
Kommunistpartiet håller sin stålhandskade hand översamhällsutvecklingen. Drygt 300 000 miljoner löntagare transporterasårligen till ideologiska omskolningsläger. Klyftorna är gigantiska, ochfortsätter att växa. Kommunistpartiet satsar på att göda uppkomsten aven välmående medelklass i storstäderna. Stora delar avlandsbygdsbefolkningen är proletariserad. 250 miljoner migrantarbetareförsmäktar under vidriga förhållanden -- samtidigt som det i Pekingregistreras ett tusen nya personbilar per dag. Geely Automobile harförresten introducerat världens första lyxbil med inbyggdkaraokemaskin. Så vem vet -- om fem år kanske vi rullar fram ikinesiska bilar och joddlar med i refrängen till en kinesisk megahit?Schlagern "Följ med mig Stina/ till en roddbåt i Kina" känns överspelad.