Kostsam oenighet

Linköpings flygplats har inte kommit med på Transportstyrelsens lista över vilka flygplatser som är riksintressen (Corren 14/10). Det har inte heller Norrköpings flygplats gjort.

En internationell resenär på Linköpings flygplats. Foto: Jeppe Gustafsson

En internationell resenär på Linköpings flygplats. Foto: Jeppe Gustafsson

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2009-10-15 13:38
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Tråkiga nyheter, givetvis. Enligt politikerna betyder det inte att kommunen kommer att sluta satsa på Linköping City Airport. Men det blir ett arbete i motvind om statsbidragen dras in.

Man kan undra hur det skulle ha gått om Linköping och Norrköping hade kunnat enas om en gemensam flygplats i stället för varsin. Det finns argument för var och en av dessa flygplatser - men det finns knappast några argument för att Östergötland ska ha två internationella flygplatser.

Hade man slagit ihop de två flygplatserna hade trafiken sannolikt blivit så stor att Transportstyrelsen inte hade kunnat förbigå den. Riksintresset skulle vara mer uppenbart. Kanske skulle det också påverka bedömningen om politiseringen av frågan försvann.

Flygplatskriget mellan Linköping och Norrköping har ett pris. Transportstyrelsens besked förtydligar det.

Läs mer om