Kris för facket? Inte på BT/Toyota

"per metallareoch år till45 truckarpermetallareoch år"

Omröstning om nya arbetstider.

Omröstning om nya arbetstider.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2011-02-24 16:52
Detta är en ledarkrönika. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Kurvorna pekar uppåt för Toyota Material Handling i Mjölby. Orderingången är värsta höghastighetståget.

- Vecka 6 var den åttonde bästa i BTs historia, sa Magnus Tengvert inför närmare 240 medlemmar när IF Metalls verkstadsklubb hade årsmöte i tisdags. Jag satt mötesordförande. Snacka om hedersuppdrag.

Den åttonde bästa året i BT/Toyotas historia säger mycket. Kom ihåg att företaget startade på 1940-talet och etablerades i Mjölby 1952. Toyota köpte BT år 2000.

Det snackas om fackets kris. Att jobbarna vänder facket ryggen. Jag frågar Nicklas Karlsson, verkstadsklubbens sekreterare, om organisationsgraden. Svaret kommer blixtsnabbt.

- 96,2 procent av alla anställda inom vårt avtalsområde är med i IF Metall.

Krisen 2008/2009 kändes. Från 1 053 metallare till 840. I dag pendlar antalet kring 950. Plus ett 60-tal inhyrda.

Bt/Toyota är en hisnande framgångshistoria. Hit ska du vända dig om du vill få begreppet produktivitetsutveckling förklarat. 1990 tillverkade varje metallare 10 truckar per år. 1997: 22 truckar. 2007: 44 truckar.

- I dag ligger vi ännu högre, säger Magnus Tengvert, klubbens ordförande.

Konkurrensen är mördande. Flera av klubbens medlemmar ligger i startgroparna för resa till och jobb i Kina. Ett tidens tecken.

Många val på dagordningen. Kontaktombuden heter TorbjörnGraflund, Lisette Johansson,Magnus Adolfsson och HåkanAndersson. Strategiskt viktiga i sin egenskap av förbindelselänk mellan styrelse och medlemmar.

Verkstadsklubben på BT/Toyota: Facket när det är som bäst.

Läs mer om