Krispaketens baksida

Fallande försäljningssiffror och turbulenta finansmarknader sätter allt hårdare press på de amerikanska biljättarna. Tillsammans vill Ford, Chrysler och General Motors (GM) låna 270 miljarder kronor av den amerikanska staten för att säkra produktionen. Kongressen sätter i sin tur hårt mot hårt: Utan besparingar, inga lån.

Har kommit längre i tillverkningen av framtidens bilar. Ändå satsar ägaren GM på amerikanska bilmärken.

Har kommit längre i tillverkningen av framtidens bilar. Ändå satsar ägaren GM på amerikanska bilmärken.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-12-03 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Fallande försäljningssiffror och turbulenta finansmarknader sätter allt hårdare press på de amerikanska biljättarna. Tillsammans vill Ford, Chrysler och General Motors (GM) låna 270 miljarder kronor av den amerikanska staten för att säkra produktionen. Kongressen sätter i sin tur hårt mot hårt: Utan besparingar, inga lån.

Därför ser sig nu Ford och GM om efter potentiella köpare av Volvo och Saab - som båda går knackigt i USA.

I sin omstöpningsplan skriver GM till kongressen att man vill satsa på kärnmärken som Chevrolet, Cadillac och Buick. Det är märken som vare sig efterfrågas särskilt mycket eller ligger rätt i tiden med bränslesnåla motorer eller miljövänliga drivmedel. I tillverkningen av framtidens bilar har i stället Saab kommit betydligt längre.

Men Chevrolet, Cadillac och Buick är amerikanska och en satsning på dem säkrar jobbtillfällen i USA.

Den här statsunderstödda protektionismen sätter de fria marknadskrafterna ur spel och leder inte till den förnyelse och omställning av bilindustrin som uppenbarligen behövs för att folk ska börja köpa bilar igen. Denna krispaketens baksida är därför viktig att ha med sig även i den svenska debatten - där ropen om att regeringen ska gå in med stöd till Volvo och Saab blir allt fler och högre.

Läs mer om