Skoleleverna i Linköping ska få betygsliknande omdömen i ämnena svenska, engelska och matematik redan när de går i femman.
Det är bra.
Betygen har en viktig roll i strävan att återställa skolan till en plats där kunskaper och kunskapsinhämtande kommer på första plats.
Att skolan har fjärmat sig så mycket från kunskapsuppdraget beror på många saker. Det går att sammanfatta som socialdemokratisk kunskapsfientlig flumpolitik - men förflumningen går att bena upp i olika delar.
Göran Perssons kommunalisering av skolan är en viktig del. När skolminister Jan Björklund (fp) häromveckan föreslog ett återförstatligande förklarade han att kommunaliseringen innebar att skolan blev mindre kunskapsinriktad, eftersom kommunerna av tradition har omsorgsinriktade verksamheter.
Men vridningen från kunskap mot omsorg var inte en oförutsedd konsekvens av kommunaliseringen - den har tvärtom varit ett ideologiskt mål för många reformer på skolområdet.
Lärarutbildningarna har bit för bit slagits ihop till en enda sammanhållen utbildning. Motiveringen har varit att ämneslärare som undervisar äldre elever behöver lära sig av förskollärarna hur man väcker lust och låter eleverna styra lektionsinnehåll - en tydlig önskan om ett starkare omsorgsperspektiv, alltså.
Grundskolan, framförallt de första sex åren, har mer och mer integrerats med förskolan och fritidshemmen. Detta har gällt både lokaler, personal och verksamhet. Även här har motiven (utöver besparingar) varit att skollärarna ska inspireras till lekfullt lärande.
IT-utvecklingen och idéer om det post-industriella samhället har samtidigt lett till en föraktfull inställning till faktakunskaper och "korvstoppning". Påbudet har varit att skolan inte ska lära ut fakta utan låta eleverna söka sin egen kunskap på internet.
Lärarnas övertro på internet har inget med omsorg att göra, men tillsammans med försöken att göra skolan mer omsorgsinriktad har den lett till kunskapsförflackningen.
Det är viktigt att poängtera att omsorg inte är fel. Omsorgsinriktningen har troligen lett till att svenska lärare blivit bättre på att se eleverna i deras sociala sammanhang och förhoppningsvis är man i dag till exempel duktigare på att stoppa mobbning bland elever.
Det tråkiga är att kunskaperna så totalt har hamnat i bakvattnet. Elevernas resultat har blivit sämre och skillnaderna mellan elever har blivit större. Ju mindre skolan fokuserar på kunskap, desto mer slår elevernas skillnader i hemmiljö och studietraditioner igenom i resultaten.
Därför är betygen i femman bra - för att lärare, elever och föräldrar får en tydlig påminnelse om att skolan framförallt är en plats där man ska få kunskap.
Dessutom är betygen ett enklare sätt att fokusera på kunskap än Björklunds återförstatligande av skolan.
Göran Perssons kommunalisering var mycket illa genomtänkt. Men det skolan behöver nu är arbetsro - inte ytterligare en jättelik och energislukande omorganisering.