Kvinnorna ockuperar Norrköping

Gudrid Hansen,inspiratör. Arkivbild: TORBJÖRN LINDQVIST

Gudrid Hansen,inspiratör. Arkivbild: TORBJÖRN LINDQVIST

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2004-04-24 08:04
Detta är en ledarkrönika. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Gunilla Thurfjell, företagare sedan 1986 och bosatt i Gummingetorp mellan Åtvidaberg och Kisa, vet hur en marknadsföringsmaskin ska dras. Hon fångar mig direkt när hon berättar om dagens manifestation i Norrköping. Kvinnliga företagare från hela länet lägger beslag på centrala Norrköping och visar upp sig och sina produkter. Fast så allmänt och intetsägande formulerar sig inte Gunilla Thurfjell. Hon börjar med att berätta om de amerikanska 50-talsbilar som pryder parken vid Hörsalen. En Cadillac 59:a, en Ford 59:a.

-- Plus härlig rock- och raggarmusik, säger hon, förförerskan från de djupa skogarna. Sen är man såld. Lyssnar och antecknar. Jag får veta att bilarna står där för att illustrera Britt-Marie Johanssons verksamhet. Britt-Maries specialitet är att klä om amerikanska veteranbilar. Buick, Chevrolet, Ford, Oldsmobile, Lincoln. Och Cadillac. Affärsidén är briljant, med tanke på det snabbväxande intresset för de bilar som byggdes på den tiden då bilar ägde skönhet, former och stil.

Britt-Marie Johansson är visserligen inte från Östergötland, men vad gör det. Det var inte Henry Ford heller. Dagens mässa/happening/manifestation i centrala Norrköping heter Kvinnliga former. Qvinnovation, ett ganska nystartat nätverk av kvinnliga företagare i länet, står för ruljangsen, och programpunkterna avlöser varandra. Arrangörerna hoppas bland annat att kvinnor, och män också för den delen, som funderar på att starta eget ska inspireras och få en kick när de tar del av de verksamheter som deltagarna i nätverket bedriver. Om inte annat fungerar såna här tillställningar som dörröppnare; kontakter knyts och trösklar slipas ner.

Det vimlar inte precis av kvinnliga företagare. Nyföretagandet har maskulin prägel. 30 procent av de nystartade företagen i Östergötland ägs och drivs av kvinnor. Det betyder att de befintliga företagarna och företagen betyder mycket som inspiratörer. Ulla Karin Hellsten till exempel. Tillsammans med maken Bruno Norberg driver hon Östergötlands Ullspinneri och är en del av det svenska designunder som gjort dundersuccé i Japan. Bruno fixar maskinerna, Ulla-Karin produktutveckling och marknadsföring. Hon finns naturligtvis på plats i Norrköping och berättar. Sak samma med Gudrid Hansen, som driver Café Columbia i Kisa, författar och arrangerar de mest vidunderliga spektakel (i positiv bemärkelse). Gudrid är en gudabenånad berätterska.

Mer då? Att Runöl är ett begrepp kan vi tacka Karolina Johansson för. Hon berättar under rubriken Den törstsläckande kvinnan. Hargodlarna - Ann-Sofie och Ing-Marie Johansson - är andra inspiratörer. De kvinnliga företagarna som ryms inom nätverket Qvinnovation representerar många branscher och slår hål på myten att kvinnligt företagande är hudvård, kosmetik och presentaffärer. Att starta eget på lösa boliner, som ett sätt att undkomma öppen arbetslöshet, är ingen framtid. Men den som förvissat sig om att det finns en marknad för den egna varan, ska naturligtvis försöka förverkliga sin idé inom ramen för det egna företagandet.

Cadillac var först med att serietillverka V8-motorn. V8:an är kraft och jävlaranamma. Ungefär som Qvinnovation.

TORBJÖRN GUSTAVSSON

Å andra sidan

Läs mer om