Utan flyget stannar Europa. Det är smärtsamt uppenbart i en situation som den rådande. Tiotusentals människor uteblir från sina jobb, viktiga möten ställs in eller skjuts upp, affärstransaktioner uteblir, varor och brev kommer inte fram till sina adressater. Hundratals kulturevenemang har fått ställas in då artister inte kommit iväg till sina destinationer. Brittiske komikern John Cleese, känd från Monty Python, tog taxi hem från Oslo för den nätta summan av 38 000 kronor, sedan det visat sig att flygstoppet skulle bli långvarigt och alla fjärrtåg fullbokade.
Vårt transportsystem är mångfacetterat och känsligt. Olika transportmedel svarar mot olika behov. Tåg och bil ska exempelvis inte ställas mot varandra eftersom de fyller olika funktioner i människors liv. Därför är det orealistiskt att som Miljöpartiet och Vänstern ställa Förbifart Stockholm mot de kollektivtrafiksatsningar som behöver göras. Förbifarten behövs - trafiksituationen på Essingeleden är ohållbar redan idag - men Citytunneln behövs också. Transportslagen kompletterar varandra. Ett utmärkt exempel är de pendlarparkeringar som anlagts i anslutning till lokaltågens stationer och möjliggör för människor att bo kvar på landsbygden trots att de jobbar i städerna.
Miljöpartiets kompromisslösa motstånd mot flyget saknar också förankring i verkligheten. Flyget är vårt i särklass snabbaste transportmedel och har tillsammans med Internet knutit världens alla delar närmare varandra mer än någon annat. När Jules Vernes romanhjälte Phileas Fogg i slutet av 1800-talet skulle resa jorden runt på rekordtid med hjälp av dåtidens allra modernaste transportmedel tog det honom som bekant 80 dagar. Idag kan resan göras på mindre än två dygn med flygets hjälp. Flygets miljöpåverkan blir också mindre och mindre. Trots att antalet flygresor mer än fyrdubblats sedan 1970-talet har utsläppen minskat med hälften. Och utvecklingen går hela tiden framåt. I en inte alltför avlägsen framtid kan vi förhoppningsvis flyga över Atlanten med vätgasdrivna flygplan som inte släpper ut mer än vattenånga.
Även om flyget har många fördelar ska man inte lägga alla ägg i samma korg. Liksom den gångna vintern lärt oss tågtrafikens sårbarhet (hur många lovprisade inte flyget då?) har Eyjafjallajökull lärt oss behovet av alternativ. Svenska höghastighetsjärnvägar sammanbyggda med det europeiska nätet skulle vara ett utmärkt komplement till övrig spårtrafik, flyg och bil i en alltmer rörlig värld.