Om den otäcka händelsen är en engångsföreteelse handlar det dock inte om mobbning. Mobbning är per definition något som en eller flera personer systematiskt utsätter en annan för under en viss tid. Det förminskar dock inte det trauma som pojken varit med om.
Men mobbning är en särskild företeelse som kräver särskilda åtgärder. Det värsta en lärare eller rektor kan göra är att "vänta ut" mobbningen och hoppas att den upphör av sig själv. André Baraldsnes, pedagog och projektledare för det så kallade Olweus-programmet mot mobbning som framgångsrikt används i många norska och svenska skolor, menar istället att ett snabbt agerande från skolan är mycket viktigt. Dessutom måste såväl elever, lärare, rektor som föräldrar involveras. Det räcker alltså inte med ett enskilt möte mellan mobbare och den mobbade - vilken mobbad elev skulle ens vilja närvara på ett sådant?
Det är svårt att peka ut några generella orsaker till att en person blir utsatt. Det kan finnas etniska, religiösa eller sexuella grunder, eller att personen sticker ut på något sätt. Mobbning uttrycks också på olika sätt, enligt Baraldsnes är det till exempel vanligare att pojkar använder fysiskt våld medan flickor använder sig av utfrysning eller ryktesspridning. Relativt nytt är begreppet nätmobbning. De olika uttrycksformerna gör det besvärligare att förebygga och hantera mobbning.
Icke desto mindre är det oerhört centralt att skolorna tar tag i problemen så fort de uppkommer. Men eftersom mobbning är så förknippat med skam ligger det inte bara i mobbarnas utan även i den mobbades intresse att hålla skolpersonal och föräldrar ovetandes. Förra året anmäldes 453 fall av kränkande behandling till Barn- och elevombudet, Beo. Men Skolinspektionen uppskattar den faktiska siffran till mellan 50 000-100 000.
I den nya skollagen som börjar gälla 1 juli nästa år finns krav på att elevhälsan ska omfatta psykolog och kurator. Dessutom kan mobbare numera tvångsförflyttas från en skola till en annan. Förutom detta kan skolor begära mer resurser, men i slutänden handlar det nog inte främst om medel utan mer om metoder och mod. Den som mobbas under skolåren kan få bestående men för livet och kanske till och med väljer att göra slut på det. Detta gäller särskilt, enligt Baraldsnes, om mobbningen aldrig avslöjas. Många elever drar sig säkert för att "springa med skvaller" om de ser någon annan bli utsatt. Därför måste konkretion och diskussion kring mobbningsproblematiken ha en stående plats på schemat. På så vis kan både lärare och elever bli mer lyhörda för och beredda att agera mot mobbning.