Kent Härstedt (s), som själv överlevde "Estonias" förlisning, är en av fem riksdagsledamöter som i går varnade på DN Debatt för att en ny färjekatastrof kan inträffa på Östersjön.
I dagarna är det tio år sedan "Estonia" sjönk. Ändå tycks det som alla lärdomar inte tagits när det gäller svensk sjösäkerhet. Exempelvis beviljar Sjöfartsverket än idag dispens från regeln att vattentäta dörrar måste vara stängda till sjöss. Fartyg som "Silja Symphony" och Viking Lines "Cinderella" är två exempel på det, enligt artikelförfattarna i DN.
Haveriutredningen om "Estonia" har ifrågasatts från flera håll, och trots att minst 852 människor miste livet har något juridiskt ansvar inte utdömts.
"När tre länder skulle samsas fick ett fullständigt klarläggande stå tillbaka för nationell prestige", skriver Kent Härstedt med kolleger.
En rad brister i utredningen tyder på att de har rätt. Därför bör riksdagsledamöternas krav också hörsammas:
Genomför en fullständig yttre besiktning av fartygsvraket och låt utredningsmaterialet granskas av oberoende expertis.
Så kan spekulationer och konspirationsteorier undvikas, och så kan sjösäkerheten förhoppningsvis förbättras.