Lika möjligheter, olika resultat

Om läxornas vara eller icke vara tvista de lärde. Vissa menar att läxor lär eleverna att ta ansvar samt kommunicerar till målsmännen vad barnen gör i skolan.

Alla bör få samma förutsättningar för att kunna göra sitt bästa resultat.

Alla bör få samma förutsättningar för att kunna göra sitt bästa resultat.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2009-02-25 00:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Om läxornas vara eller icke vara tvista de lärde. Vissa menar att läxor lär eleverna att ta ansvar samt kommunicerar till målsmännen vad barnen gör i skolan.

Andra tycker att läxor är orättvisa eftersom alla inte kan få hjälp hemifrån. Det argumentet råder många skolor bot på genom att erbjuda läxhjälp, antingen under eller efter skoltid och med frivilligt deltagande. I Linköpings kommun hävdar alla skolor att de ger det stödet, även om en del påpekar att efterfrågan saknas.

Läxor bör inte ses som kompensation för det som inte hinns med under ordinarie skoltid. Däremot kan läxor vara ett bra komplement för inlärning. Men då måste man också tillstå att alla elever inte får samma stöd hemma. Läxhjälp i skolan blir därför ett villkor för att alla elever ska ha jämlika möjligheter.

Att slutresultatet sedan inte blir detsamma för alla, är en annan sak. Gemensam startlinje innebär nämligen inte att alla springer i mål samtidigt. Och att det är helt okej är också en viktig läxa.

Läs mer om