"Klimatarbetets tungviktare" och "Europas grönaste stad" är några av småländska Växjös epitet. Och de positivt klingande epiteten är befogade.
Växjö kommun har kommit väldigt långt i sitt arbete med att få ned koldioxidutsläppen. Men det man har gjort är inget som inte de flesta andra kommuner gör eller åtminstone har planer på att göra i dag. Energieffektivisering, satsningar på cykelbanor, utbyggd kollektivtrafik och satsningar på förnybar energi står på dagordningen i samtliga svenska kommuner.
Skillnaden är att Växjö bestämde sig väldigt tidigt för att försöka få ned koldioxidutsläppen. Sedan 1993 har de minskat med 30 procent per invånare och till 2010 är siktet inställt på att de ska ha gått ned med 50 procent. Man har också satsat hårt på att få ned energiförbrukningen, som enligt kommunen ska minska med 20 procent per invånare mellan 1993 och 2015. Samma tydliga mål finns också när det gäller kollektivåkandet och cyklandet, som ska öka rejält är det tänkt.
Om det är något Linköping kan lära av Växjö så är det just att handfasta, långsiktiga mål som är lättillgängliga och tydliga även för medborgarna är en förutsättning för framgångar i klimatarbetet.