Linköpings befolkning fortsätter att växa. I dagarna passerades 140 000-strecket. Det är strålande nyheter.
Befolkningstillväxt är visserligen inte något självändamål, men det ingår som en faktor i en tillväxtspiral - ekonomisk utveckling, ökad specialisering, fler jobb och högre levnadsstandard.
Linköping är på väg att bli en storstad. Det ger fler valmöjligheter åt individen - ett viktigare perspektiv än man kanske först tänker på. För det är inte bara en starkare arbetsmarknad som gör att många söker sig till storstäderna. Lika viktigt är det att kunna välja vilken film man vill se på bio, vilken typ av människor man vill umgås med eller hur man vill klä sig.
Friheten en storstad kan erbjuda är magnetisk. Helt oberoende av de politiska perspektiven visar historien att vi människor dras till den friheten som flugor till en sockerbit.
Ju större Linköping blir, desto attraktivare kan staden bli att flytta till - eller att stanna kvar i. Corren har många gånger uppmärksammat att Linköpings framtid finns i kunskapsintensiva branscher som nanoteknik, it och biotech. För dessa branscher är det avgörande att rekryteringsbasen är någorlunda stor. Och att den spjutspetskompetens företagen måste hitta på annan ort kan tänka sig att flytta till Linköping. Annars bromsas den ekonomiska tillväxten och den uppåtgående spiralen stannar av.
En stads storlek har en avgörande betydelse när framtidens företag väljer var de ska etablera sig.
Problematiken illustreras inte minst av Saab Underwater Systems i Motala. Företaget arbetar med en undervattensfarkost för kustbevakning, som riskerar att drabbas av neddragningar i regeringens nya budget. Men om ingenjörerna i projektet börjar söka jobb på annan ort hotas hela företaget. Att rekrytera motsvarande kompetens kan visa sig omöjligt - och naturligtvis spelar det in att företaget ligger just i Motala.
Samtidigt bör man inte glömma att de flesta av Linköpings grannkommuner ser en motsatt utveckling. Ydre hade 6 210 invånare 1950, i år var siffran 3 800. Fortsätter utvecklingen är kommunens befolkning snart halverad.
Boxholm har gått från 7 214 till 5 327 invånare sedan 1950. Och Ödeshög som i dag har en befolkning på 5 394 har tappat 2 561 invånare sedan 1950.
Dystra siffror, kan tyckas. Och ibland hör man resonemang som går ut på att städerna suger musten ur landsbygden och skapar avfolkningen där.
Men tillverkningsindustrin som förr gav liv åt mindre orter är utrotningshotad i Sverige på grund av den globala konkurrensen. Jordbruk och skogsbruk sysselsätter allt färre. Det kan vi inte göra något åt.
Storstäderna är inte konkurrenter till de mindre orterna, utan tvärtom tillväxtmotorer som kan dra med även grannkommunerna. Arbetspendling från orterna kring Linköping och Norrköping är redan vanlig - och kommer att bli allt vanligare i framtiden.
Ett större Linköping är ett bättre Linköping - för hela Östergötland.