Tjugo liv om året beräknas de nya så kallade 2+1-vägarna rädda.
Framgångarna med trefältsvägarna är ett mycket positivt inslag i en annars dyster trafikbild.
Arne Carlsson vid väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Linköping har lett forskningen kring olycksutvecklingen på vägar som fått tre körfält, och han låter nästan lyrisk när han uppger att detta är den enskilt största åtgärden i vägmiljön för att spara liv i trafiken.
Totalt finns 370 mil vanliga 13-metersvägar och motortrafikleder i Sverige, av dem har hittills 105 mil byggts om enligt 2+1-modellen. Det innebär att 105 mil återstår att åtgärda.
Det är bara att sätta igång. Lägg stora infrastrukturella prestigeprojekt i malpåse och använd pengarna till vägombyggnader som verkligen är verksamma mot vägdöden, typ trefältsvägar. De är inte jämförelsevis dyra att anlägga, och värdet av sparade liv kan inte överskattas.