Löfvens smarta (affärs)plan

När Stefan Löfven vill presentera Socialdemokraternas nya politik blir det i form av en affärsplan. Ett smart drag - eftersom det skapar det ramaskri S-ledaren så väl behöver.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

Linköping2012-09-26 03:24
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

"Affärsplan" var tisdagens ord. Socialdemokraternas ledning sågades från höger till vänster för att de presenterat ett fempunktsprogram (om jobbskapande) på DN Debatt och kallade det för "affärsplan". De flesta kommentatorer verkade vara överens om att användandet av ett näringslivsinspirerat ord på något sätt är dåligt för demokratin och politiken. Och argast av alla var socialdemokratins egna kärntrupper.

I går kunde vi därför läsa om att Löfvens utspel "krockar med de värderingar S ska stå för" eller att "det urholkar synen på demokratin". Det vore således enkelt att tro att Löfven tagit i för mycket och passerat en osynlig gräns. Men tänk om det inte alls är så, utan att allt går enligt hans (affärs)plan?

Döma av hans första månader på jobbet har Stefan Löfven - och gänget han omger sig med - insett det varken Mona Sahlin eller Håkan Juholt klarade av att göra. För att åter vinna väljarnas förtroende och sympati måste partiet överge bidragskramandet och i stället börja stångas på det politiska mittfältet. Det behövs alltså en ny strategi.

Från Göran Perssons avgång till Löfvens tillträde var Socialdemokraternas strategi att övervintra med sina gamla åsikter. Väljarna tyckte egentligen inte om den borgerliga alliansen, resonerade man, och skulle återgå till Socialdemokraterna så snart allt blev som vanligt. Så blev det inte.

Löfven har följaktligen förkastat synen på alliansen som ett impopulärt och tillfälligt stickspår, vars reformer man snabbt kan omintetgöra. Sanningen är att det inte går att vara emot jobbskatteavdrag och rut-avdrag och samtidigt vinna val i Sverige idag. Så är det, och den insikten kan säkert smärta hos många gammelsossar. Men inte hos Löfven. Han har förstått att Socialdemokraterna måste rikta sin politik mot de som inte röstar på partiet. Val vinner man genom att ta väljare från motståndaren. Inte genom att få de närmast sörjande att jubla högt.

Den som vill positionera om ett parti kommer tvingas trampa på många ömma tår. Fråga Fredrik Reinfeldt. "När kärnväljarna börja lämna oss är vi på rätt väg", sa han och fick rätt. För varje gammelmoderat som övergav Reinfeldt kom i stället två nya väljare.

Genom att presentera ett förslag som saknar krav på bidragsåterställare och dessutom kalla det för affärsplan har Löfven retat upp exakt rätt personer. Det krävdes inte mycket. För i ärlighetens namn; fempunktsprogrammet var en riktig gäspning. Nu börjar den tuffa politiska matchen för Löfven. Kan han övervinna sina interna motståndare?

För första gången bränner det under fötterna på honom. Nu märks det att han inte nöjer sig med en åskådarroll. Han tänker göra Socialdemokraterna valbara igen. Frågan är om partiet kommer tillåta honom det?

Läs mer om