Lös flygplatsfrågan för regionens skull

Östsvenska handelskammaren har tillsammans med näringslivet i Linköping och Norrköping en plan. De vill övertyga politikerna om att samordna flygtrafiken från länet. Som det är nu konkurrerar kommunernas flygplatser med varandra vilket är helt kontraproduktivt för regionen, enligt Handelskammaren som åter höjt temperaturen i den heta flygplatsfrågan.

Snart får Paul Lindvall viktigt besök. Förhoppningsvis är han anträffbar. Foto: Jeppe Gustafsson

Snart får Paul Lindvall viktigt besök. Förhoppningsvis är han anträffbar. Foto: Jeppe Gustafsson

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2010-12-01 01:00
Detta är en ledare. Correns ledarsida är borgerlig. Tidningen står fri och obunden från alla partier.

Den 19 november uppvaktades kommunalrådet i Norrköping, Lars Stjernkvist (S), av Östsvenska handelskammaren samt företrädare för näringslivet i kommunen. Budskapet var att om inte Norrköping kommer överens med Linköping om ett gemensamt flygplatsbolag (med två landningsbanor) finns risken att inget flyg alls kommer att lyfta från regionen i framtiden. Stjernkvists svar är att han helt och hållet stödjer idén om en samordning av regionens flygtrafik. Han beskrev den till och med i så granna ordalag som "början till en lösning av frågan om den regionala utvecklingen" (NT 20/11).

Oppositionsrådet Fredrik Bergqvist (M) ifrågasätter Stjernkvists optimism. Såsom Bergqvist beskriver problematiken på sin blogg krävs det två för att dansa men gällande flygplatsfrågan behövs ett helt Riverdancelag: Förutom kommunerna och Saab, berörda flygbolag och näringslivet (som dock verkar med på tåget, eller flyget). Han har rätt. Många ska tycka till. Men att kommunerna kommer överens är en början, och av de två är det Linköping som varit mest svårflirtad. Norrköping må vara regionens logistikcentrum, men flyget är Linköpings ögonsten i både symbolisk och ekonomisk betydelse. Men sett ur resenärernas perspektiv är det viktigaste inte om flyget lyfter från Linköping eller Norrköping utan att de slipper åka till Arlanda. I en debattartikel i Corren idag driver flygkonsulten Alf Larsson det kloka argumentet.

I inledningen till budgeten 2011-2012, som igår antogs av Linköpings kommunfullmäktige, skriver kommunalrådet Paul Lindvall (M) att samarbetet med Norrköpings kommun är omfattande och ska fördjupas än mer genom regionfrågan. Där bör flygplatsfrågan ingå. Men Lindvall är fortsatt mycket försiktig. Den 15 december är det hans tur att bli uppvaktad av Östsvenska handelskammaren, den här gången i sällskap av företrädare från Linköpings näringsliv. I täten av klungan som då bankar på Stadshusporten står Björn Eriksson, tidigare landshövding och numera näringspolitisk rådgivare på Östsvenska handelskammaren.

Så långt som Eriksson gick i höstas med sitt förslag att Linköping och Norrköping skulle ta sina påsar och slå sig ihop (Corren 5/10), finns ingen anledning att gå. Men han har en poäng när han kritiserar kommunerna för dåligt samarbete - på fler punkter än den ömma flygplatsfrågan. Tyvärr verkar Lindvall inte särskilt medgörlig till ett samägt bolag. Det är svårt att se hur Östergötland ska kunna lappa ihop en region med andra län och storkommuner när inte ens kommunerna inom den nuvarande länsgränsen kan samarbeta om en sådan för invånarna och näringslivet viktig sak.

Läs mer om